Digitaliseringens inverkan på köpprocessen av B2B-tjänster
Valtonen, Matilda (2020)
Valtonen, Matilda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410148
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitän markkinoinnin eri osa-alueita keskittyen B2Bmarkkinointiin ja myyntiin. Tutkin, miten digitalisaatio on vaikuttanut asiakkaiden ostoprosessiin ja mitä markkinnin keinoja tulisi käyttää. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä markkinoinnin menetelmiä Baronan tulisi käyttää ja millä keinoin logistiikka-alan päätöksentekijöitä voidaan tavoittaa.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa esitetään tutkielman teoreettinen viitekehys. Ensimmäisessä luvussa esitetään B2B-markkinaa kokonaisuutena, sen ominaisuuksia ja miten se eroaa B2C-markkinasta. Tiedot tähän tutkimukseen on kerätty toimeksiantajalta ja haastatteluina päätöksentekijöiden kanssa B2B-markkinoilla, logistiikka-alalla. Empiirinen osa sisältää itse tutkimuksen, haastattelut, siitä saadut vastaukset ja niiden perusteella muodostetut tulokset.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta haastattelujen muodossa. Haastattelujen tarkoituksena on ymmärtää, kuinka logistiikka-alan päätöksentekijät lähestyvät ostoprosessia. Haastatteluiden perusteella sain tietoa siitä, mistä päätöksentekijät etsivät tietoja eri toimittajien vaihtoehdoista ja mitä heidän näkemyksensä digitalisoinnista ovat B2B-palveluiden markkinoinnissa.
Tärkeä tulos tutkimuksessa oli, että digitaaliset työkalut eivät kokonaan korvaa henkilökohtaista myyntiä. Tämä pätee erityisesti B2B-markkinoilla, joilla yhteyksien ja pitkäaikaisten asiakassuhteiden rooli korostuu voimakkaasti. Digitalisaatio mahdollistaa uusien kanavien ja menetelmien käytön myyntityössä. Mikään digitaalinen ratkaisu ei korvaa täysin henkilökohtaista palvelua ja yhteydenpitoa ihmisten välillä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa esitetään tutkielman teoreettinen viitekehys. Ensimmäisessä luvussa esitetään B2B-markkinaa kokonaisuutena, sen ominaisuuksia ja miten se eroaa B2C-markkinasta. Tiedot tähän tutkimukseen on kerätty toimeksiantajalta ja haastatteluina päätöksentekijöiden kanssa B2B-markkinoilla, logistiikka-alalla. Empiirinen osa sisältää itse tutkimuksen, haastattelut, siitä saadut vastaukset ja niiden perusteella muodostetut tulokset.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta haastattelujen muodossa. Haastattelujen tarkoituksena on ymmärtää, kuinka logistiikka-alan päätöksentekijät lähestyvät ostoprosessia. Haastatteluiden perusteella sain tietoa siitä, mistä päätöksentekijät etsivät tietoja eri toimittajien vaihtoehdoista ja mitä heidän näkemyksensä digitalisoinnista ovat B2B-palveluiden markkinoinnissa.
Tärkeä tulos tutkimuksessa oli, että digitaaliset työkalut eivät kokonaan korvaa henkilökohtaista myyntiä. Tämä pätee erityisesti B2B-markkinoilla, joilla yhteyksien ja pitkäaikaisten asiakassuhteiden rooli korostuu voimakkaasti. Digitalisaatio mahdollistaa uusien kanavien ja menetelmien käytön myyntityössä. Mikään digitaalinen ratkaisu ei korvaa täysin henkilökohtaista palvelua ja yhteydenpitoa ihmisten välillä.