Utvecklingen av ett 196-årigt varumärke : Case Åbo Underrättelser
Korsström, Rasmus (2020)
Korsström, Rasmus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138916
Tiivistelmä
Brändi ja brändin kehittäminen on ollut ajankohtaista monelle organisaatiolle vuosikymmenien ajan. Brändi antaa ensimmäisen vaikutelman ja kokonaisvaikutelman yrityksestä ja sen toiminnasta. Brändin kehittäminen on tärkeä osa yritystä, koska kaksi yritystä voi myydä samanlaisia tuotteita, mutta miksi asiakkaat valitsevat yhden yrityksen toisen sijaan? Tässä brändi ja brändin kehittäminen tulevat kuvaan.
Åbo Underrättelser toimii opinnäytetyön toimeksiantajana. Yrityksen 196-vuotias brändi on perinteinen ja uniikki. Åbo Underrättelser on tänä päivänä Suomen vanhin sanomalehti. Tämä opinnäytetyö kehittää Åbo Underrättelserin brändiä ja antaa lukijoille tietoa siitä mitä brändi ja brändin kehittäminen on.
Työn teoriaosuudessa käsitellään historiaa, nykyaikaisia brändejä, vahvan brändin määritelmää, brändin kehittämistä ja toimintasuunnitelmia. Työssä käsitellään myös Alina Wheelerin Brand Brief ja Jean-Noel Kapfererin Brand Identity Prism -teorioita. Teoriat toimivat lähtökohtana haastattelussa ja brändi -työpajassa, jotka ovat osa empiiristä tutkimusta.
Tulos opinnäytetyöstä on brändikäsikirja Åbo Underrättelserille. Brändikäsikirja antaa Åbo Underrättelserille uusia mahdollisuuksia heidän brändilleen.
Åbo Underrättelser toimii opinnäytetyön toimeksiantajana. Yrityksen 196-vuotias brändi on perinteinen ja uniikki. Åbo Underrättelser on tänä päivänä Suomen vanhin sanomalehti. Tämä opinnäytetyö kehittää Åbo Underrättelserin brändiä ja antaa lukijoille tietoa siitä mitä brändi ja brändin kehittäminen on.
Työn teoriaosuudessa käsitellään historiaa, nykyaikaisia brändejä, vahvan brändin määritelmää, brändin kehittämistä ja toimintasuunnitelmia. Työssä käsitellään myös Alina Wheelerin Brand Brief ja Jean-Noel Kapfererin Brand Identity Prism -teorioita. Teoriat toimivat lähtökohtana haastattelussa ja brändi -työpajassa, jotka ovat osa empiiristä tutkimusta.
Tulos opinnäytetyöstä on brändikäsikirja Åbo Underrättelserille. Brändikäsikirja antaa Åbo Underrättelserille uusia mahdollisuuksia heidän brändilleen.