Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Katsaus algoritmiseen säveltämiseen (David Copen johdolla)

Haukka, Sami (2020)

 
Avaa tiedosto
Haukka_Sami.pdf (633.4Kt)
Lataukset: 


Haukka, Sami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410182
Tiivistelmä
Tietokoneen avustuksella säveltäminen on kiinnostava aihe, ja algoritminen säveltäminen ei terminä välttämättä ole tuttu monelle sävellystä opiskelevalle. Näiden syiden vuoksi opinnäytetyön lähtökohdaksi otettiin algoritmiseen säveltämiseen tutustuminen. Pienen, internetin hakukoneilla tehdyn, tiedonhaun jälkeen löytyi lupaavan tuntuisia kirjoja ja artikkeleita. Nimi David Cope esiintyi useissa löydetyistä lähteistä. Tämä löytö viittasi siihen, että David Cope on merkittävä henkilö algoritmisen säveltämisen saralla.

Selvisi, että David Cope on tehnyt merkittävää ’pioneerityötä’ liittyen algoritmiseen säveltämiseen. David Cope on klassisen musiikin säveltäjä, mutta hän on tehnyt algoritmiseen säveltämiseen liittyvistä tietokoneohjelmistaan sellaisia, että niiden käyttämien kappaleiden tyylilajin ei tarvitse olla välttämättä klassista musiikkia. Nämä ohjelmat tarvitsevat vain samaa musiikin tyyliä sisältävän tietokannan. Etsittäessä tietoa algoritmisesta säveltämisestä saatiin muodostettua parempi käsitys siitä, mitä algoritminen säveltäminen on ja mitä algoritmisessa sävellysprosessissa tapahtuu (tietokoneen ja/tai ihmisen toimesta). Yleensä tarvitaan 1) tietokanta samantyylisiä kappaleita, 2) ohjelma, joka analysoi tätä tietokantaa ja muodostaa omat (musiikilliset)säännöt miten tyylilajin kappaleita tulisi säveltää ja 3) ihminen, joka ohjaa sävellysprosessia tarvittaessa ’oikeaan’ suuntaan. Mainittakoon vielä, että musiikin tyylilajilla ei ole periaatteessa merkitystä algoritmisessa säveltämisessä, jos säveltämisen apuna käytettävä ohjelmisto muodostaa taustalla olevasta tietokannasta omat sääntönsä.

Opinnäytetyö syntyi tekijän omasta mielenkiinnosta algoritmista säveltämistä kohtaan. Sävellystä opiskeleville olisi hyödyksi tietää, mitä algoritminen säveltäminen on. Esimerkiksi tekoälytekniikoita tullaan hyödyntäminen enemmän musiikkiteollisuudessa kuin aikaisemmin – kuten on jo käynyt. Sävellysopiskelijoiden olisi siis hyvä tietää näistä asioista edes jonkin verran. Yksi hyvä tapa olisi tarjota suomalaisissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa kursseja liittyen algoritmiseen säveltämiseen ja tekoälytekniikoihin. Toivottavasti tästä opinnäytetyöstä on hyötyä vasta algoritmiseen säveltämiseen tutustuvalle ja jo aihepiiriin hieman enemmän perehtyneelle lukijalle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste