Virtuaalitoimisto - tulevaisuuden markkinointitoimisto?
Vaittinen, Paula (2020)
Vaittinen, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410149
Tiivistelmä
Digitalisaatio on mahdollistanut sen että suurin osa erilaisten markkinointitoimistojen työtehtävistä voidaan hoitaa pelkän tietokoneen ja internet-yhteyden avulla. Tämä mahdollistaa työn tekemisen lähes mistäpäin maailmaa tahansa. Koska työ ei vaadi päivittäistä matkustamista toimistoon, avaa se paljon uusia mahdollisuuksia, mutta tuo mukanaan myös haasteita.
Tällaiset virtuaaliset markkinointitoimistot tuovat mukanaan paljon hyötyjä. Tiimit voidaan koota eri puolilta maailmaa, sieltä mistä parhaat tekijät löytyvät. Myös asiakkuuksia voidaan hankkia ympäri maailmaa, mikä avaa paljon mahdollisuuksia esimerkiksi pienillä paikkakunnilla ja syrjäseuduilla asuville.
Virtuaaliset toimistot säästävät myös paljon kustannuksia ja työ voidaan näin ollen toteuttaa edullisemmin. Työaika voidaan myös käyttää tehokkaammin kun matkustamiseen ei kulu niin paljon aikaa.
Virtuaalinen markkinointitoimisto tuo kuitenkin mukanaan myös paljon haasteita. Tiimityöskentely voi olla hankalaa kun ihmiset sijaitsevat eri puolilla maailmaa eri aikavyöhykkeillä ja eri kulttuureista tulevilla ihmisillä voi olla vaikeuksia ymmärtää toisiaan. Työyhteisö tuo mukanaan myös paljon sosiaalisia kontakteja ja nämä jäävät vähemmälle, tai ovat ainakin erilaisia virtuaalisissa markkinintitoimistoissa.
Myös asiakkaat saattavat edelleen haluta tavata kasvokkain ja tehdä töitä ihmisten kanssa, jotka ovat tarvittaessa lähellä ja helposti tavoitettavissa.
Suurin osa markkinointitoimistojen työntekijöistä siirtyi tekemään töitä kotoaan keväällä 2020 Korona- pandemian vuoksi ja monessa toimistossa huomattiin varmasti etätyöskentelyn tuomia hyötyjä, kuten myös haittojakin. Ihmisten palatessa takaisin toimistoihin, etätyöskentely ja videotapaamiset tulevat varmasti lisääntymään tulevaisuudessa niiden tuomien hyötyjen vuoksi. Työhön liittyy kuitenkin paljon sosiaalisia kontakteja mitä on vaikea korvata etäyhteyksillä. Tästä syystä tulevaisuuden markkinointitoimisto ei ehkä kuitenkaan ole täysin virtuaalinen. Digitalization has made it possible to deliver most of the tasks done at the marketing agencies only with a little help of a computer and internet connection. This makes it possible to do the work almost anywhere from the world. As the job doesn't require a daily commute to the office, it gives several new opportunities, and at the same time challenges.
This kind of virtual marketing agencies bring many benefits. The teams can be recruited all around the world, there where the best professionals are found. Clients can also be from all around the world, which gives many new opportunities for example businesses located in small towns and hinterlands.
Virtual agencies save also a lot of costs and the work itself can be delivered more cost-efficienlty. The time used for working can also be used more efficiently as time is not consumed for travelling for example.
However, virtual marketing agencies bring many challenges too. Team work might be difficult when people are located all around the world in different time zones and people coming from different cultural backgrounds might find it difficult to understand each others. Workplace brings many social contacts too, and in virtual marketing agencies these are more rare, or at least very different.
In addition, several clients might still wont to meet face-to-face and work with people who are close to them and easily approachable when needed.
Most of the marketing agencies' employees started working from home on spring 2020 because of the Corona pandemic and without doubt many agencies realised the pros and cons of working remotely. When people get back to their offices, remote work and video calls are more likely here to stay because of the benefits they offer. However, there are many social aspects involved in the workplace as well and these are more difficult to cover with remote work. For this very reason, the future marketing agency might not be fully virtual in the end.
Tällaiset virtuaaliset markkinointitoimistot tuovat mukanaan paljon hyötyjä. Tiimit voidaan koota eri puolilta maailmaa, sieltä mistä parhaat tekijät löytyvät. Myös asiakkuuksia voidaan hankkia ympäri maailmaa, mikä avaa paljon mahdollisuuksia esimerkiksi pienillä paikkakunnilla ja syrjäseuduilla asuville.
Virtuaaliset toimistot säästävät myös paljon kustannuksia ja työ voidaan näin ollen toteuttaa edullisemmin. Työaika voidaan myös käyttää tehokkaammin kun matkustamiseen ei kulu niin paljon aikaa.
Virtuaalinen markkinointitoimisto tuo kuitenkin mukanaan myös paljon haasteita. Tiimityöskentely voi olla hankalaa kun ihmiset sijaitsevat eri puolilla maailmaa eri aikavyöhykkeillä ja eri kulttuureista tulevilla ihmisillä voi olla vaikeuksia ymmärtää toisiaan. Työyhteisö tuo mukanaan myös paljon sosiaalisia kontakteja ja nämä jäävät vähemmälle, tai ovat ainakin erilaisia virtuaalisissa markkinintitoimistoissa.
Myös asiakkaat saattavat edelleen haluta tavata kasvokkain ja tehdä töitä ihmisten kanssa, jotka ovat tarvittaessa lähellä ja helposti tavoitettavissa.
Suurin osa markkinointitoimistojen työntekijöistä siirtyi tekemään töitä kotoaan keväällä 2020 Korona- pandemian vuoksi ja monessa toimistossa huomattiin varmasti etätyöskentelyn tuomia hyötyjä, kuten myös haittojakin. Ihmisten palatessa takaisin toimistoihin, etätyöskentely ja videotapaamiset tulevat varmasti lisääntymään tulevaisuudessa niiden tuomien hyötyjen vuoksi. Työhön liittyy kuitenkin paljon sosiaalisia kontakteja mitä on vaikea korvata etäyhteyksillä. Tästä syystä tulevaisuuden markkinointitoimisto ei ehkä kuitenkaan ole täysin virtuaalinen.
This kind of virtual marketing agencies bring many benefits. The teams can be recruited all around the world, there where the best professionals are found. Clients can also be from all around the world, which gives many new opportunities for example businesses located in small towns and hinterlands.
Virtual agencies save also a lot of costs and the work itself can be delivered more cost-efficienlty. The time used for working can also be used more efficiently as time is not consumed for travelling for example.
However, virtual marketing agencies bring many challenges too. Team work might be difficult when people are located all around the world in different time zones and people coming from different cultural backgrounds might find it difficult to understand each others. Workplace brings many social contacts too, and in virtual marketing agencies these are more rare, or at least very different.
In addition, several clients might still wont to meet face-to-face and work with people who are close to them and easily approachable when needed.
Most of the marketing agencies' employees started working from home on spring 2020 because of the Corona pandemic and without doubt many agencies realised the pros and cons of working remotely. When people get back to their offices, remote work and video calls are more likely here to stay because of the benefits they offer. However, there are many social aspects involved in the workplace as well and these are more difficult to cover with remote work. For this very reason, the future marketing agency might not be fully virtual in the end.