Blogit oppilaitosten viestintävälineenä
Hovila, Heta (2020)
Hovila, Heta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410091
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli tutustua oppilaitosten käyttämiin bloggausmenetelmiin ja rakentaa niistä viitekehikkoa vastaamaan kyseisen kaltaisen viitekehikon puutteeseen. Toimeksiantajana oli Hämeen ammattikorkeakoulu.
Työn teoriapohjana käsiteltiin ulkoisen viestinnän perusteita, sekä sosiaalisen median ilmenemismuotoja painottuen blogiviestintään sekä toimivan blogin rakentamiseen.
Aineistona ovat toimineet satunnaisotantana valittujen suomalaisten oppilaitosten blogit. Aineistoa on tutkittu laadullista aineistoanalyysiä sekä vertailumenetelmiä benchmarking ja luova vertailu käyttäen. Johtopäätökset on muotoiltu niin ikään laadullisen analyysin menetelmiä noudattaen. Työn tuloksena oli hyväksi havaittuja blogikäytänteitä oppilaitosten tarpeisiin.
Tässä työssä rakennettua viitekehikkoa voi käyttää blogiviestintää koskevissa tutkimuksissa materiaalina, tai oppilaitosviestintää kehitettäessä.
Työn teoriapohjana käsiteltiin ulkoisen viestinnän perusteita, sekä sosiaalisen median ilmenemismuotoja painottuen blogiviestintään sekä toimivan blogin rakentamiseen.
Aineistona ovat toimineet satunnaisotantana valittujen suomalaisten oppilaitosten blogit. Aineistoa on tutkittu laadullista aineistoanalyysiä sekä vertailumenetelmiä benchmarking ja luova vertailu käyttäen. Johtopäätökset on muotoiltu niin ikään laadullisen analyysin menetelmiä noudattaen. Työn tuloksena oli hyväksi havaittuja blogikäytänteitä oppilaitosten tarpeisiin.
Tässä työssä rakennettua viitekehikkoa voi käyttää blogiviestintää koskevissa tutkimuksissa materiaalina, tai oppilaitosviestintää kehitettäessä.