Kuvituskuvilla vaihtelua videoon : nuorten näkökulmia uutisten kuvallisuuteen
Branthin, Dani (2020)
Branthin, Dani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511668
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, millä tavalla toteutettuna uutisvideot kiinnostavat nuoria.
Tutkimuskysymyksenä opinnäytetyössä oli, millä tavoin toteutettuja uutisvideoita nuoret haluavat nähdä televisiossa. Lisäksi selvitin, mistä välineistä nuoret haluavat mieluiten seurata uutisia ja onko uutisten kuvallisuudella tärkeä rooli.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Webropol-alustalla Kanta- ja Päijät-Hämeen alueella sijaitseviin lukioihin sekä kahteen ammattioppilaitokseen. Valtaosa vastaajista oli 15–20-vuotiaita, mutta joukkoon mahtui myös yksi yli 30-vuotias.
Ennen kyselylomakkeeseen vastaamista nuorten piti katsoa kolme ennalta valitsemaani videota. Niistä yksi noudatti perinteistä uutiskerronnan linjaa, yksi oli toteutettu kännykällä ja yhden videoista teki turkulainen tubettaja Siru-Liina Karlin. Kolmen eri tavalla toteutetun videon avulla selvitettiin sitä, mikä toteutustapa on helpommin lähestyttävä ja mitä asioita nuoret uutisvideoissa arvostavat.
Tuloksista selvisi, että nuoret arvottavat perinteisellä tavalla toteutetun videon mielekkäimmäksi uutisvideoksi, koska se koetaan luotettavimpana uutisvideon muotona. Vastaajat näkivät kännykällä kuvatun uutisvideon kömpelönä ja tubettajan tekemän videon epäluotettavana, mutta kuitenkin helpoimmin lähestyttävänä.
Saaduista tuloksista voi päätellä, että jo vuosia käytössä olleen perinteisen kuvakerronnan juurtuminen televisiokatselutottumuksiimme saa nuoret arvostamaan uutiskuvallisuuden tärkeyttä. In my thesis I wanted to discover which way implemented videos are most interesting to young adults. The research question in my thesis was what kind of news videos young adults want to see on television. In addition, I wanted to find out which medium young adults prefer to use to follow the news and how big importance does visuality have for them.
The study was executed as a survey with an electrical questionnaire sent via Webropol platform to high schools and two vocational schools located in Kanta-Häme and Päijät-Häme regions. Majority of the respondents were between 15 and 20 years old while the oldest respondent was above 30 years old. Before filling the questionnaire, the participants were to watch three videos I had chosen beforehand. One of the videos followed the traditional narrative of a news video, one was made with a mobile phone and one was made with local Youtuber from Turku, called SiruLiina Karlin.
With the help of these three different news videos I wanted to determine which method of execution is the easiest to approach and which are the most appreciated aspects of news videos seen by young adults. The results show that young adults considered the traditional news video being the most meaningful and reliable option. The respondents considered the video made with a mobile phone clumsy. The video made by the Youtuber was considered the easiest to approach but unreliable the same time.
A conclusion that traditional visual narrative rooted in our television watching habits results in young adults’ valuation for visuality in news videos can be made based on the study results.
Tutkimuskysymyksenä opinnäytetyössä oli, millä tavoin toteutettuja uutisvideoita nuoret haluavat nähdä televisiossa. Lisäksi selvitin, mistä välineistä nuoret haluavat mieluiten seurata uutisia ja onko uutisten kuvallisuudella tärkeä rooli.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Webropol-alustalla Kanta- ja Päijät-Hämeen alueella sijaitseviin lukioihin sekä kahteen ammattioppilaitokseen. Valtaosa vastaajista oli 15–20-vuotiaita, mutta joukkoon mahtui myös yksi yli 30-vuotias.
Ennen kyselylomakkeeseen vastaamista nuorten piti katsoa kolme ennalta valitsemaani videota. Niistä yksi noudatti perinteistä uutiskerronnan linjaa, yksi oli toteutettu kännykällä ja yhden videoista teki turkulainen tubettaja Siru-Liina Karlin. Kolmen eri tavalla toteutetun videon avulla selvitettiin sitä, mikä toteutustapa on helpommin lähestyttävä ja mitä asioita nuoret uutisvideoissa arvostavat.
Tuloksista selvisi, että nuoret arvottavat perinteisellä tavalla toteutetun videon mielekkäimmäksi uutisvideoksi, koska se koetaan luotettavimpana uutisvideon muotona. Vastaajat näkivät kännykällä kuvatun uutisvideon kömpelönä ja tubettajan tekemän videon epäluotettavana, mutta kuitenkin helpoimmin lähestyttävänä.
Saaduista tuloksista voi päätellä, että jo vuosia käytössä olleen perinteisen kuvakerronnan juurtuminen televisiokatselutottumuksiimme saa nuoret arvostamaan uutiskuvallisuuden tärkeyttä.
The study was executed as a survey with an electrical questionnaire sent via Webropol platform to high schools and two vocational schools located in Kanta-Häme and Päijät-Häme regions. Majority of the respondents were between 15 and 20 years old while the oldest respondent was above 30 years old. Before filling the questionnaire, the participants were to watch three videos I had chosen beforehand. One of the videos followed the traditional narrative of a news video, one was made with a mobile phone and one was made with local Youtuber from Turku, called SiruLiina Karlin.
With the help of these three different news videos I wanted to determine which method of execution is the easiest to approach and which are the most appreciated aspects of news videos seen by young adults. The results show that young adults considered the traditional news video being the most meaningful and reliable option. The respondents considered the video made with a mobile phone clumsy. The video made by the Youtuber was considered the easiest to approach but unreliable the same time.
A conclusion that traditional visual narrative rooted in our television watching habits results in young adults’ valuation for visuality in news videos can be made based on the study results.
