Self-efficacy och övningsmotivation inom klassisk musik : betydelsen av att tro på sina förmågor i den klassiska instrumentundervisningen
Heikius, Aurora (2020)
Heikius, Aurora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511675
Tiivistelmä
I detta examensarbete undersöks betydelsen av self-efficacy – tilltron till den egna förmågan – inom klassisk musik. Begreppet self-efficacy behandlas främst i relation till instrumentundervisning och motivationen till att öva. Examensarbetets tyngdpunkt ligger på Albert Banduras teori om self-efficacy, men även andra ämnen behandlas, så som uppskjutande av övning och omgivande människors inverkan på en elevs övningsmotivation.
Syftet med detta examensarbete är att visa den nytta som kunskap om self-efficacy medför inom musikundervisningen, i synnerhet då man strävar efter sätt att öva på som framkallar goda resultat. I examensarbetet framhävs det faktum att psykologiska faktorer i musikundervisningen är minst lika viktiga att ta i beaktande som tekniska aspekter av spelandet. Ingen musikelev eller yrkesmusiker ska behöva hindras från att nå sin fulla musikaliska potential på grund av tvivel gentemot sina förmågor.
Slutsatserna av examensarbetet visar att en god tilltro till sina musikaliska förmågor främjar motivationen och förebygger bland annat uppskjutande beteende, passivitet och uppgivenhet. Self-efficacy är därmed en viktig faktor att ta i beaktande inom såväl musikundervisningen som i en musikers yrkesliv. In this written thesis self-efficacy as a concept – the belief in one’s abilities – is examined in classical music. Self-efficacy is mainly investigated in relation to teaching an instrument and the motivation to practise an instrument. The main stress of the thesis is in Albert Bandura's theory of self-efficacy, but furthermore other subjects, such as delaying practise and other people's effect on the student's motivation to practise, are being introduced.
The purpose of this written thesis is to show the significance of knowledge of self-efficacy beliefs in music studying, particurarly when searching for ways to practise that produce good results. The thesis emphasizes the fact that, when studying the playing of an instrument, the psychological factors are quite as important to take into consideration as playing techniques are. Whoever instrument playing student or professional musician should not let the doubting of their own abilities prevent them from reaching their potential goals as an instrumentalist.
In this thesis it is shown that a strong sense of musical self-efficacy improves motivation and prevents delaying, passiveness and despair. Furthermore, self-efficacy is an important factor which has to be taken into consideration in music education as well as in the musician's profession.
Syftet med detta examensarbete är att visa den nytta som kunskap om self-efficacy medför inom musikundervisningen, i synnerhet då man strävar efter sätt att öva på som framkallar goda resultat. I examensarbetet framhävs det faktum att psykologiska faktorer i musikundervisningen är minst lika viktiga att ta i beaktande som tekniska aspekter av spelandet. Ingen musikelev eller yrkesmusiker ska behöva hindras från att nå sin fulla musikaliska potential på grund av tvivel gentemot sina förmågor.
Slutsatserna av examensarbetet visar att en god tilltro till sina musikaliska förmågor främjar motivationen och förebygger bland annat uppskjutande beteende, passivitet och uppgivenhet. Self-efficacy är därmed en viktig faktor att ta i beaktande inom såväl musikundervisningen som i en musikers yrkesliv.
The purpose of this written thesis is to show the significance of knowledge of self-efficacy beliefs in music studying, particurarly when searching for ways to practise that produce good results. The thesis emphasizes the fact that, when studying the playing of an instrument, the psychological factors are quite as important to take into consideration as playing techniques are. Whoever instrument playing student or professional musician should not let the doubting of their own abilities prevent them from reaching their potential goals as an instrumentalist.
In this thesis it is shown that a strong sense of musical self-efficacy improves motivation and prevents delaying, passiveness and despair. Furthermore, self-efficacy is an important factor which has to be taken into consideration in music education as well as in the musician's profession.