Miimahtava tanssiesitys : nykytanssin ja miimin yhdistäminen soolokoreografiassa
Ukkonen, Anniina (2020)
Ukkonen, Anniina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711855
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on osa Turun Taideakatemian (AMK) tanssinopettajan tutkintoon liittyvää opintokokonaisuutta. Opinnäytetyön taiteellinen osuus on soolokoreografia Miimahtava tanssiesitys. Teos toteutettiin videotallenteena.
Tutkielma käsittelee koreografisen prosessin kulkua nykytanssin ja miimin yhdistämisessä. Työn tavoitteena on levittää tietoisuutta miimistä tanssin kentällä. Kirjoittajan uusien koreografisten lähestymistapojen löytäminen ja oman liikekapasiteetin haastaminen ovat toimineet opinnäytetyön yhtenä lähtökohtana.
Tässä tutkielmassa käsitellään miimin aihepiiriä, kuten historiaa, tekniikkaa ja merkittäviä henkilöitä. Kolmannessa luvussa käsitellään miimin esiintymistä länsimaisen taidetanssin historiassa. Neljäs luku on prosessikuvaus kirjoittajan koreografisesta työstä eli soolokoreografiasta. Taiteellisen työn prosessikuvauksessa kirjoittaja avaa koreografiaprosessin taustaa ja kertoo koreografiaprosessin aikana ilmenneistä yhteistöistä sekä koreografian rakentumisesta. Prosessikuvauksen jälkeisessä pohdintaluvussa kirjoittaja tuo yhteen soolokoreografiaprosessin aikana heränneitä ajatuksia ja päätelmiä.
Tutkielmasta ilmenee, että nykytanssia ja miimiä voi yhdistellä soolokoreografian sisällä. Tutkielman tärkeimpänä havaintona on ollut huomata, miten kahden eri taiteenlajin yhdistäminen voi saada aikaan uusia lähestymistapoja tanssitaiteen tekemiseen. This study is written as partial fulfillment of the Dance Teacher Degree / Bachelor of Dance, at the Turku University of Applied Sciences. The artistic choreographic part of the degree is a solo choreography Miimahtava tanssiesitys. The artistic part was filmed in spring 2020.
This thesis covers the choreographic process of combining contemporary dance and mime. The aim of this study is to spread awareness about mime in the dance field. Deepening the author’s choreographic thoughts and challenging the spectrum of movements have also served as a starting point of this thesis.
The thesis discusses the topic of mime, such as history, technique and significant mime artists. In the third chapter the writer presents how mime appears in the history of western art dance. The fourth chapter is a process description of the writer’s choreographic work, a solo choreography. In the process description of the artistic work the writer examines the background of the choreographic process and presents the collaborations during the process and building up the choreography. In the final chapter the writer reflects upon the choreographic process.
The outcome of the artistic thesis is that it is a possibility to combine contemporary dance and mime in a solo choreography. The main conclusion of this study is that combining two different art forms can bring new possibilities towards an approach to create art of dance.
Tutkielma käsittelee koreografisen prosessin kulkua nykytanssin ja miimin yhdistämisessä. Työn tavoitteena on levittää tietoisuutta miimistä tanssin kentällä. Kirjoittajan uusien koreografisten lähestymistapojen löytäminen ja oman liikekapasiteetin haastaminen ovat toimineet opinnäytetyön yhtenä lähtökohtana.
Tässä tutkielmassa käsitellään miimin aihepiiriä, kuten historiaa, tekniikkaa ja merkittäviä henkilöitä. Kolmannessa luvussa käsitellään miimin esiintymistä länsimaisen taidetanssin historiassa. Neljäs luku on prosessikuvaus kirjoittajan koreografisesta työstä eli soolokoreografiasta. Taiteellisen työn prosessikuvauksessa kirjoittaja avaa koreografiaprosessin taustaa ja kertoo koreografiaprosessin aikana ilmenneistä yhteistöistä sekä koreografian rakentumisesta. Prosessikuvauksen jälkeisessä pohdintaluvussa kirjoittaja tuo yhteen soolokoreografiaprosessin aikana heränneitä ajatuksia ja päätelmiä.
Tutkielmasta ilmenee, että nykytanssia ja miimiä voi yhdistellä soolokoreografian sisällä. Tutkielman tärkeimpänä havaintona on ollut huomata, miten kahden eri taiteenlajin yhdistäminen voi saada aikaan uusia lähestymistapoja tanssitaiteen tekemiseen.
This thesis covers the choreographic process of combining contemporary dance and mime. The aim of this study is to spread awareness about mime in the dance field. Deepening the author’s choreographic thoughts and challenging the spectrum of movements have also served as a starting point of this thesis.
The thesis discusses the topic of mime, such as history, technique and significant mime artists. In the third chapter the writer presents how mime appears in the history of western art dance. The fourth chapter is a process description of the writer’s choreographic work, a solo choreography. In the process description of the artistic work the writer examines the background of the choreographic process and presents the collaborations during the process and building up the choreography. In the final chapter the writer reflects upon the choreographic process.
The outcome of the artistic thesis is that it is a possibility to combine contemporary dance and mime in a solo choreography. The main conclusion of this study is that combining two different art forms can bring new possibilities towards an approach to create art of dance.