Neliakselisen täysperävaunun yksittäishyväksyntä ja kääntyvyyden tarkastelu
Puputti, Joel (2019)
Puputti, Joel
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711893
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla on asiakkaan Ylistaron puurakenne tarve valmistaa itselleen oma O4-luokan perävaunu, joka soveltuisi erityisesti yrityksen valmistamien puuelementtien kuljetukseen. Tälle perävaunulle on tarve hankkia hyväksyntä rekisteröintikatsastusta varten. Koska perävaunuja valmistetaan vain yksi kappale, on yksittäishyväksyntä järkevin muoto hankkia tämä hyväksyntä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on suorittaa valmistettavan perävaunun kääntyvyystarkastelu, sekä tarkastella itse yksittäishyväksyntäprosessia.
Hyväksyntä ajoneuvolle voi olla useaa eri tyyppiä. Suurina sarjoina tuotetut ajoneuvot on yleensä tyyppihyväksytty joko EU-tasolla tai kansallisella tasolla. Lisäksi pieninä sarjoina tuotettaville ajoneuvoille on oma tyyppihyväksyntäprosessinsa, hyväksyntä voi olla joko EU-tasolla tai kansallinen. Ajoneuvon yksittäiset komponentit ja osakokonaisuudet puolestaan voivat olla hyväksyttyjä joko EU-lainsäädännön kautta tai vaihtoehtoisesti niin sanottujen E-sääntöjen kautta. Jo käyttöönotetun tai esim. tyyppihyväksytyn ajoneuvon riittävän merkittävät muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Käytetyn ajoneuvon maahantuonnissa puolestaan ajoneuvon alkuperäinen hyväksyntä saattaa tyypistään riippumatta olla riittävä rekisteröitäessä ajoneuvoa Suomeen.
Yksittäishyväksyntä hankitaan Suomessa Traficomin sopimuskumppanilta. Yksittäishyväksynnän vaatimukset ovat tietyiltä osin kevennettyjä verrattuna tyyppihyväksynnän vaatimuksiin. Valmiiden komponenttien vaatimuksienmukaisuus todetaan komponenttien merkintöjen perusteella. Mikäli komponentilla ei ole valmista hyväksyntää, tarvitaan hyväksytyn asiantuntijan lausunto komponentin vaatimuksienmukaisuudesta. Lisäksi tutkittavan ajoneuvon ollessa perävaunu täytyy suorittaa kääntyvyystarkastelu, sekä suorittaa jarrusovitus.
Työn tuloksena valmistui dokumentaation perävaunun kääntyvyystarkastelusta. Kääntyvyystarkastelu suoritettiin Trailerwin-nimisellä ohjelmalla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on suorittaa valmistettavan perävaunun kääntyvyystarkastelu, sekä tarkastella itse yksittäishyväksyntäprosessia.
Hyväksyntä ajoneuvolle voi olla useaa eri tyyppiä. Suurina sarjoina tuotetut ajoneuvot on yleensä tyyppihyväksytty joko EU-tasolla tai kansallisella tasolla. Lisäksi pieninä sarjoina tuotettaville ajoneuvoille on oma tyyppihyväksyntäprosessinsa, hyväksyntä voi olla joko EU-tasolla tai kansallinen. Ajoneuvon yksittäiset komponentit ja osakokonaisuudet puolestaan voivat olla hyväksyttyjä joko EU-lainsäädännön kautta tai vaihtoehtoisesti niin sanottujen E-sääntöjen kautta. Jo käyttöönotetun tai esim. tyyppihyväksytyn ajoneuvon riittävän merkittävät muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Käytetyn ajoneuvon maahantuonnissa puolestaan ajoneuvon alkuperäinen hyväksyntä saattaa tyypistään riippumatta olla riittävä rekisteröitäessä ajoneuvoa Suomeen.
Yksittäishyväksyntä hankitaan Suomessa Traficomin sopimuskumppanilta. Yksittäishyväksynnän vaatimukset ovat tietyiltä osin kevennettyjä verrattuna tyyppihyväksynnän vaatimuksiin. Valmiiden komponenttien vaatimuksienmukaisuus todetaan komponenttien merkintöjen perusteella. Mikäli komponentilla ei ole valmista hyväksyntää, tarvitaan hyväksytyn asiantuntijan lausunto komponentin vaatimuksienmukaisuudesta. Lisäksi tutkittavan ajoneuvon ollessa perävaunu täytyy suorittaa kääntyvyystarkastelu, sekä suorittaa jarrusovitus.
Työn tuloksena valmistui dokumentaation perävaunun kääntyvyystarkastelusta. Kääntyvyystarkastelu suoritettiin Trailerwin-nimisellä ohjelmalla.