Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tekoäly Unreal Engine -ympäristössä

Peltola, Samu (2020)

 
Avaa tiedosto
Peltola_Samu.pdf (1.500Mt)
Lataukset: 


Peltola, Samu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711829
Tiivistelmä
Tässä työssä tutustutaan Unreal Engine -pelinkehitysohjelman tekoälyyn ja sen ominaisuuksiin. Työn tarkoituksena on kattava tekoälyn arviointi ja ominaisuuksien tutkiminen käytännön esimerkkien avulla. Ohjelman suosio ja ilmainen käyttömahdollisuus mahdollistivat itsenäisen perehtymisen ja työskentelyn aiheen parissa. Työn alussa tekijällä ei ollut aiempaa kokemusta pelinkehitysohjelmista tai tekoälyn kehityksestä.

Tekoäly on Unreal Enginessä tarkoitettu alustavasti kehitettäväksi blueprintmallien avulla, joka on visuaalinen tapa ohjelmoida toimintaa AIentiteeteille eli tekoälyhahmoille ja suorittaa logiikkaa. Nämä blueprint-mallit voidaan suorittaa AI-entiteeteissä ja näistä päällimmäisenä voidaan pitää Behaviour Tree -mallia. Behaviour Tree sisältää keskeisen logiikan ja hierarkian tekoälyn toiminnalle. Sen sisälle voi määritellä tehtäviä, joiden sisältöä pystyy kasvattamaan ja muokkaamaan laajasti ympäristön mahdollisuuksien, kuten kehitettyjen pelimekaniikkojen, rajoissa. Blackboard on tallennuspaikka erilaisille muuttujille, joita Behaviour Tree -näkymästä on mahdollisuus tallentaa Blackboard-avaimina. Blackboardiin tallennetaan avaimet funktioilla, jotka lisätään Behaviour Tree -tehtävien sisään. Blackboardista on näin haettavissa erilaista tietoa esimerkiksi siitä, mitä tekoälyn näköaisti tai kokeilullinen Environmental Query System on havainnut.

Unreal Enginen tekoälyssä nousivat muutamat asiat esille, jotka erottavat sen suunnittelun esimerkiksi keskusteluboteista. Kun keskustelubotit joutuvat tulkitsemaan lauseita tai puhetta, ja teollisuusalan robotit käyttävät sensorien ymmärtämää dataa, kaikki Unreal Enginen data on täydellistä, jolloin tulkintavirhettä ei tapahdu. Tämän ohjelman tekoälyssä esiintyvä hierarkisuus logiikan suorittamisessa on verrattavissa keskustelubottien viestintäketjuihin.

Unreal Enginen tekoälyä kehitetään jatkuvasti, ja se sisältää paljon valmiita ominaisuuksia, joita on mahdollista mukauttaa moniin tarkoituksiin. Tekoälyn maailmaan johdatteluun työ oli erinomainen kokemus. Työssä käytetty ohjelma sekä sen dokumentaatio mahdollistivat laajat mahdollisuudet tekoälyn luomiseen ja arviointiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste