Professionellas bemötande av barn och vuxna i traumatisk kris : Simuleringsövningar för arbetslivet
Palmqvist, Ina; Blomster, Linda; Rautanen, Camilla (2020)
Palmqvist, Ina
Blomster, Linda
Rautanen, Camilla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611769
Tiivistelmä
Inom social- och hälsovården behövs professionell kunskap och resurser att bemöta både
vuxna och barn som befinner sig i traumatisk kris. Eftersom människor reagerar
individuellt i traumatiska kriser och hanterar situationen på olika sätt, kan bemötandet av
vuxna och barn i traumatisk kris vara utmanande för den professionella.
Syftet med examensarbetet är att redogöra för hur barn och vuxna reagerar på och hanterar
en traumatisk kris och hur professionella inom småbarnspedagogiken och sjukvården kan
anpassa sitt bemötande enligt de drabbades behov. Frågeställningarna för arbetet är: Hur
bör professionella inom social- och hälsovården bemöta barn och vuxna i en traumatisk
krissituation? Hur använda simuleringsövningar för att öka färdigheter hos studerande och
professionella inom social- och hälsovården att bemöta personer som är utsatta för
traumatisk kris?
Narrativ litteraturöversikt som metod möjliggör användandet av omfattande litteratur.
Litteraturöversikten bygger på information från böcker, artiklar från databaser samt
personlig diskussion.
Resultatet av examensarbetet är två simuleringsscenarier, uppbyggda utifrån
examensarbetets teoretiska bakgrund om traumatisk kris. Simuleringsscenarierna kan
användas av både studerande och professionella inom social- och hälsovården. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset tarvitsevat tietoa siitä sekä resursseja siihen,
miten kohdata traumaattisessa kriisissä olevia aikuisia ja lapsia. Ihmiset reagoivat
yksilöllisesti traumaattisiin kriiseihin ja käsittelevät tilanteita eri tavoin, joten aikuisten ja
lasten kohtaaminen voi olla haastavaa ammattilaiselle.
Opinnäytetyön tarkoitus on kuvata, miten lapset ja aikuiset reagoivat traumaattisissa
kriisitilanteissa ja miten he käsittelevät kriisejä sekä miten varhaiskasvatuksen ja
terveydenhuollon ammattilaiset voivat mukauttaa asianomaisten tarpeiden kohtaamista.
Opinnäytetyössä asetetut kysymykset ovat: Kuinka ammattilaisten tulisi kohdata lapsia ja
aikuisia traumaattisessa kriisitilanteessa? Miten opiskelijoiden ja ammattilaisten
traumaattisen kriisin kokeneen ihmisen kohtaaminen voidaan harjoitella ja kehittää
simulaatiota hyödyntäen?
Menetelmänä käytetty narratiivinen kirjallisuuskatsaus mahdollistaa laajan kirjallisuuden
käytön. Kirjallisuuskatsaus perustuu kirjoista, tietokantojen artikkeleista ja
henkilökohtaisesta viestinnästä saatuihin tietoihin.
Opinnäytetyön tuloksena on kaksi simulaatioskenaariota, jotka perustuvat opinnäytetyön
teoreettiseen taustaan koskien traumaattista kriisiä. Simulaatioharjoitukset ovat suunnattu
sekä sosiaali- ja terveydenhuollon opiskelijoille, että ammattilaisille. Encountering children and adults in a traumatic crisis can be challenging as people respond
to traumatic crises in different and individual ways. It is therefore important for
professionals to have adequate knowledge and available resources when dealing with
people in a traumatic crisis.
The aim of this study is to describe how children and adults react in a traumatic crisis and
how early childhood educators and healthcare professionals can adapt their approaches to
better meet the needs of those affected by a traumatic crisis. The research questions for this
study are: How should social and healthcare professionals encounter children and adults in
a traumatic crisis? How can simulation exercises be used for improving students’ and
social and healthcare professionals’ skills in encountering people in a traumatic crisis?
The method of narrative literature review was used in this study. The material is based on
information from books, articles from databases and personal communication.
The results of the study are two simulation scenarios based on the theoretical background
on a traumatic crisis. The simulation scenarios can be used by students and social and
healthcare professionals.
vuxna och barn som befinner sig i traumatisk kris. Eftersom människor reagerar
individuellt i traumatiska kriser och hanterar situationen på olika sätt, kan bemötandet av
vuxna och barn i traumatisk kris vara utmanande för den professionella.
Syftet med examensarbetet är att redogöra för hur barn och vuxna reagerar på och hanterar
en traumatisk kris och hur professionella inom småbarnspedagogiken och sjukvården kan
anpassa sitt bemötande enligt de drabbades behov. Frågeställningarna för arbetet är: Hur
bör professionella inom social- och hälsovården bemöta barn och vuxna i en traumatisk
krissituation? Hur använda simuleringsövningar för att öka färdigheter hos studerande och
professionella inom social- och hälsovården att bemöta personer som är utsatta för
traumatisk kris?
Narrativ litteraturöversikt som metod möjliggör användandet av omfattande litteratur.
Litteraturöversikten bygger på information från böcker, artiklar från databaser samt
personlig diskussion.
Resultatet av examensarbetet är två simuleringsscenarier, uppbyggda utifrån
examensarbetets teoretiska bakgrund om traumatisk kris. Simuleringsscenarierna kan
användas av både studerande och professionella inom social- och hälsovården.
miten kohdata traumaattisessa kriisissä olevia aikuisia ja lapsia. Ihmiset reagoivat
yksilöllisesti traumaattisiin kriiseihin ja käsittelevät tilanteita eri tavoin, joten aikuisten ja
lasten kohtaaminen voi olla haastavaa ammattilaiselle.
Opinnäytetyön tarkoitus on kuvata, miten lapset ja aikuiset reagoivat traumaattisissa
kriisitilanteissa ja miten he käsittelevät kriisejä sekä miten varhaiskasvatuksen ja
terveydenhuollon ammattilaiset voivat mukauttaa asianomaisten tarpeiden kohtaamista.
Opinnäytetyössä asetetut kysymykset ovat: Kuinka ammattilaisten tulisi kohdata lapsia ja
aikuisia traumaattisessa kriisitilanteessa? Miten opiskelijoiden ja ammattilaisten
traumaattisen kriisin kokeneen ihmisen kohtaaminen voidaan harjoitella ja kehittää
simulaatiota hyödyntäen?
Menetelmänä käytetty narratiivinen kirjallisuuskatsaus mahdollistaa laajan kirjallisuuden
käytön. Kirjallisuuskatsaus perustuu kirjoista, tietokantojen artikkeleista ja
henkilökohtaisesta viestinnästä saatuihin tietoihin.
Opinnäytetyön tuloksena on kaksi simulaatioskenaariota, jotka perustuvat opinnäytetyön
teoreettiseen taustaan koskien traumaattista kriisiä. Simulaatioharjoitukset ovat suunnattu
sekä sosiaali- ja terveydenhuollon opiskelijoille, että ammattilaisille.
to traumatic crises in different and individual ways. It is therefore important for
professionals to have adequate knowledge and available resources when dealing with
people in a traumatic crisis.
The aim of this study is to describe how children and adults react in a traumatic crisis and
how early childhood educators and healthcare professionals can adapt their approaches to
better meet the needs of those affected by a traumatic crisis. The research questions for this
study are: How should social and healthcare professionals encounter children and adults in
a traumatic crisis? How can simulation exercises be used for improving students’ and
social and healthcare professionals’ skills in encountering people in a traumatic crisis?
The method of narrative literature review was used in this study. The material is based on
information from books, articles from databases and personal communication.
The results of the study are two simulation scenarios based on the theoretical background
on a traumatic crisis. The simulation scenarios can be used by students and social and
healthcare professionals.