Professionellas bemötande av barn och vuxna i traumatisk kris: Simuleringsövningar för arbetslivet
Palmqvist, Ina; Blomster, Linda; Rautanen, Camilla (2020)
Palmqvist, Ina
Blomster, Linda
Rautanen, Camilla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410177
Tiivistelmä
Inom social- och hälsovården behövs professionell kunskap och resurser att bemöta både vuxna och barn som befinner sig i traumatisk kris. Eftersom människor reagerar individuellt i traumatiska kriser och hanterar situationen på olika sätt, kan bemötandet av vuxna och barn i traumatisk kris vara utmanande för den professionella.
Syftet med examensarbetet är att redogöra för hur barn och vuxna reagerar på och hanterar en traumatisk kris och hur professionella inom småbarnspedagogiken och sjukvården kan anpassa sitt bemötande enligt de drabbades behov. Frågeställningarna för arbetet är: Hur bör professionella inom social- och hälsovården bemöta barn och vuxna i en traumatisk krissituation? Hur använda simuleringsövningar för att öka färdigheter hos studerande och professionella inom social- och hälsovården att bemöta personer som är utsatta för traumatisk kris?
Narrativ litteraturöversikt som metod möjliggör användandet av omfattande litteratur. Litteraturöversikten bygger på information från böcker, artiklar från databaser samt personlig diskussion.
Resultatet av examensarbetet är två simuleringsscenarier, uppbyggda utifrån examensarbetets teoretiska bakgrund om traumatisk kris. Simuleringsscenarierna kan användas av både studerande och professionella inom social- och hälsovården.
Syftet med examensarbetet är att redogöra för hur barn och vuxna reagerar på och hanterar en traumatisk kris och hur professionella inom småbarnspedagogiken och sjukvården kan anpassa sitt bemötande enligt de drabbades behov. Frågeställningarna för arbetet är: Hur bör professionella inom social- och hälsovården bemöta barn och vuxna i en traumatisk krissituation? Hur använda simuleringsövningar för att öka färdigheter hos studerande och professionella inom social- och hälsovården att bemöta personer som är utsatta för traumatisk kris?
Narrativ litteraturöversikt som metod möjliggör användandet av omfattande litteratur. Litteraturöversikten bygger på information från böcker, artiklar från databaser samt personlig diskussion.
Resultatet av examensarbetet är två simuleringsscenarier, uppbyggda utifrån examensarbetets teoretiska bakgrund om traumatisk kris. Simuleringsscenarierna kan användas av både studerande och professionella inom social- och hälsovården.