Välmående hos barn i nyfamilj: En aktivitetsbok för barn i ålder 3-5
Johansson, Nette; Nygård, Ida-Maria; Sjöblom, Eva-Sofia (2020)
Johansson, Nette
Nygård, Ida-Maria
Sjöblom, Eva-Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138804
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att utveckla en aktivitetsbok för att främja barns välmående i nyfamiljer. Arbetet utfördes som en beställning av Nyfamiljerna i Finland rf. Aktiviteterna i aktivitetsboken är avgränsade till barn i åldern 3–5 år. En avgränsning är gjord även inom följande teman: välmående, känslohantering och delaktighet. 
 
Arbetet baserar sig på en litteraturöversikt. Materialet som använts i arbetet består av vetenskaplig forskning och artiklar samt facklitteratur och böcker. Analysen för innehållet är utförd i form av en modifierad kvalitativ innehållsanalys. Denna analys utgjorde de avgränsningarna som arbetet innehåller samt styrde de temaområden som behandlas i arbetet. Sökord som använts för arbetet är nyfamilj, separation, välmående och delaktighet.
 
Frågeställningarna i arbetet är Vilka faktorer påverkar barns välmående i nyfamilj? samt Med hurdana metoder kan familjen tillsammans stärka barns välmående? Resultatet framställs i form av en aktivitetsbok. Aktivitetsboken innehåller passande övningar och aktiviteter, vilka får stöd av den teori och forskning som behandlas genomgående i arbetet. Aktivitetsbokens utseende och uppbyggnad behandlas även utförligt.
Det visade sig finnas lite material samt forskning om nyfamiljer och deras utmaningar. Utmaningar som vi fann gäller till exempel relationer och dynamiker i den nya familjen. Aktivitetsboken är baserad på barns välmående och de utmaningarna som kan uppkomma i nyfamiljer. Opinnäytetyön tarkoitus on kehittää tehtäväkirja joka edistää lasten hyvinvointia uusperheissä. Työn toimeksiantaja/tilaaja on Suomen uusperheiden liitto ry. Kirjan tehtävät on rajattu 3-5 vuotiaille lapsille. Kirjassa on eri teemoja, jotka liittyvät hyvinvointiin, tunnekäsittelyyn ja osallistamiseen. 
 
Työ pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen. Käytetty aineisto sisältää tieteellisiä tutkimuksia ja artikkeleita sekä tietokirjallisuutta ja kirjoja. Tarkastelu on tehty muunneltuna laadullisena sisältöanalyysinä. Tämä analyysi muodosti työn rajaukset sekä aihealueet, joita käsitellään työssä. Avainsanat, joita on käytetty työhön käsittää uusioperheitä, erotilannetta, hyvinvointia ja osallistumista.
 
Työn käsittelemät kysymykset ovat seuraavat: mitkä tekijät vaikuttavat lasten hyvinvointiin uusperheissä ja millaisilla menetelmillä perhe voi yhdessä vahvistaa lapsien hyvinvointia? Tämän tuloksena syntyi tehtäväkirja. Tehtäväkirja koostuu sopivista harjoituksista ja aktiviteeteista. Nämä saavat tukea teoriasta ja tutkimuksista, joita on käsitelty kokonaisvaltaisesti työssä. Tehtäväkirjan ulkonäköä ja rakennetta on käsitelty yksityiskohtaisesti.
Kun kirjallisuuskatsaus tehtiin tuli esiin, että on vähän aineistoa ja tutkimuksia uusioperheistä ja heidän haasteistaan arjessa. Haasteet, jotka tulivat esiin katsauksessa, ovat esimerkiksi suhteet ja dynamiikat uudessa perheessä. Tehtäväkirja pohjautuu lasten hyvinvointiin ja haasteisiin uusperheissä. The purpose of this Bachelor´s thesis is to develop an activity book that can be used to promote well-being for children within stepfamilies. Suomen Uusperheiden liitto ry ordered this thesis. Activities in the activity book were limited for children within the age of 3-5. It was also limited to certain sections following themes within well-being, emotional management and participation. 
 
This thesis is based on literature review using scientific research and articles as well as professional literature and books. The method used is modified qualitative content analysis, which also formed the delimitation and guided the themes that is processed in this thesis. Keywords used for this thesis were stepfamilies, divorce, well-being and participant in different databases.
 
The research questions for this thesis were that were how different factors can affect children and their well-being in stepfamilies and what methods could be used with the whole family to strengthen the children’s well-being? The results are presented as an activity book. The activity book includes activities and exercises which are supported with theories and research. The layout and structure of the activity book is also processed thoroughly.
During the literature review it became obvious that there is very little research on the topic stepfamilies and their challenges. Challenges that were found in the research was for example the relationships and dynamics in the new family. The activity book is based on children’s well-being and the challenges that may occur in the stepfamily. 
Arbetet baserar sig på en litteraturöversikt. Materialet som använts i arbetet består av vetenskaplig forskning och artiklar samt facklitteratur och böcker. Analysen för innehållet är utförd i form av en modifierad kvalitativ innehållsanalys. Denna analys utgjorde de avgränsningarna som arbetet innehåller samt styrde de temaområden som behandlas i arbetet. Sökord som använts för arbetet är nyfamilj, separation, välmående och delaktighet.
Frågeställningarna i arbetet är Vilka faktorer påverkar barns välmående i nyfamilj? samt Med hurdana metoder kan familjen tillsammans stärka barns välmående? Resultatet framställs i form av en aktivitetsbok. Aktivitetsboken innehåller passande övningar och aktiviteter, vilka får stöd av den teori och forskning som behandlas genomgående i arbetet. Aktivitetsbokens utseende och uppbyggnad behandlas även utförligt.
Det visade sig finnas lite material samt forskning om nyfamiljer och deras utmaningar. Utmaningar som vi fann gäller till exempel relationer och dynamiker i den nya familjen. Aktivitetsboken är baserad på barns välmående och de utmaningarna som kan uppkomma i nyfamiljer.
Työ pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen. Käytetty aineisto sisältää tieteellisiä tutkimuksia ja artikkeleita sekä tietokirjallisuutta ja kirjoja. Tarkastelu on tehty muunneltuna laadullisena sisältöanalyysinä. Tämä analyysi muodosti työn rajaukset sekä aihealueet, joita käsitellään työssä. Avainsanat, joita on käytetty työhön käsittää uusioperheitä, erotilannetta, hyvinvointia ja osallistumista.
Työn käsittelemät kysymykset ovat seuraavat: mitkä tekijät vaikuttavat lasten hyvinvointiin uusperheissä ja millaisilla menetelmillä perhe voi yhdessä vahvistaa lapsien hyvinvointia? Tämän tuloksena syntyi tehtäväkirja. Tehtäväkirja koostuu sopivista harjoituksista ja aktiviteeteista. Nämä saavat tukea teoriasta ja tutkimuksista, joita on käsitelty kokonaisvaltaisesti työssä. Tehtäväkirjan ulkonäköä ja rakennetta on käsitelty yksityiskohtaisesti.
Kun kirjallisuuskatsaus tehtiin tuli esiin, että on vähän aineistoa ja tutkimuksia uusioperheistä ja heidän haasteistaan arjessa. Haasteet, jotka tulivat esiin katsauksessa, ovat esimerkiksi suhteet ja dynamiikat uudessa perheessä. Tehtäväkirja pohjautuu lasten hyvinvointiin ja haasteisiin uusperheissä.
This thesis is based on literature review using scientific research and articles as well as professional literature and books. The method used is modified qualitative content analysis, which also formed the delimitation and guided the themes that is processed in this thesis. Keywords used for this thesis were stepfamilies, divorce, well-being and participant in different databases.
The research questions for this thesis were that were how different factors can affect children and their well-being in stepfamilies and what methods could be used with the whole family to strengthen the children’s well-being? The results are presented as an activity book. The activity book includes activities and exercises which are supported with theories and research. The layout and structure of the activity book is also processed thoroughly.
During the literature review it became obvious that there is very little research on the topic stepfamilies and their challenges. Challenges that were found in the research was for example the relationships and dynamics in the new family. The activity book is based on children’s well-being and the challenges that may occur in the stepfamily.
