VERKOSTON JOHTAMISEN VÄLINEET : Case: ELMO
Makkonen, Kari; Aaltonen, Kati (2011)
Makkonen, Kari
Aaltonen, Kati
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100513512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100513512
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin verkoston johtamiseen soveltuvia järjestelmiä. Toimeksiantaja oli vuonna 2011 perustettu oppilaitosten, opiskelijoiden ja yritysten yhteistyöverkosto ELMO. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ELMOlle sopiva järjestelmä, joka tukisi jäsenten yhteisöllisyyttä ja helpottaisi ohjausryhmän työtä verkoston kehittämisessä ja johtamisessa. Yritysten täytyy liiketoiminnassaan entistä enemmän keskittyä innovointiin ja omien vahvuuksiensa löytämiseen pärjätäkseen markkinoilla. Yhteistyöverkostojen merkitys korostuu, sillä osaamista ei haluta enää salata vaan jakaa myös muille. Vahva strateginen kumppanuus auttaa organisaatioita tuottamaan parempia tuotteita ja palveluja.
Työssä tutkittiin, millaisia erilaisia verkostoja on olemassa ja miten verkostoituminen tapahtuu. Liiketoiminnan näkökulmasta selvitettiin verkoston strategia, kumppanuudet ja riskit. Työssä käsiteltiin myös uutta johtamismallia ja innovaatiojohtamista sekä vertailtiin johtamiskulttuureja. ELMOn ohjausryhmän jäsentä haastattelemalla saatiin lisätietoa verkoston jäsenten rooleista ja vaatimuksista järjestelmälle. Järjestelmätestaus tehtiin käyttämällä testitapauksia. Vertailussa otettiin huomioon järjestelmien ominaisuudet ja käytettävyys. Tuloksena syntyivät vertailevat taulukot. Järjestelmän valinnassa painotettiin verkostolle tärkeitä ominaisuuksia ja niiden helppokäyttöisyyttä.
Tulosten perusteella vaaditut ominaisuudet löytyvät lähes jokaisesta järjestelmästä. Käytettävyydessä ja järjestelmien ulkoasuissa on kuitenkin eroja. Sopivimmaksi järjestelmäksi ELMOlle ehdotetaan Maharaa, joka tukee erityisesti verkostossa olevien opiskelijoiden työnhakua. Tutkimusta voisi jatkaa luomalla ELMOlle graafisen ilmeen ja sen mukaisen sivuston, jossa sosiaalinen järjestelmä olisi mukana. Kun järjestelmä on saatu käyttöön, jäsenille voisi tehdä kyselytutkimuksen järjestelmän tuomista hyödyistä.
Työssä tutkittiin, millaisia erilaisia verkostoja on olemassa ja miten verkostoituminen tapahtuu. Liiketoiminnan näkökulmasta selvitettiin verkoston strategia, kumppanuudet ja riskit. Työssä käsiteltiin myös uutta johtamismallia ja innovaatiojohtamista sekä vertailtiin johtamiskulttuureja. ELMOn ohjausryhmän jäsentä haastattelemalla saatiin lisätietoa verkoston jäsenten rooleista ja vaatimuksista järjestelmälle. Järjestelmätestaus tehtiin käyttämällä testitapauksia. Vertailussa otettiin huomioon järjestelmien ominaisuudet ja käytettävyys. Tuloksena syntyivät vertailevat taulukot. Järjestelmän valinnassa painotettiin verkostolle tärkeitä ominaisuuksia ja niiden helppokäyttöisyyttä.
Tulosten perusteella vaaditut ominaisuudet löytyvät lähes jokaisesta järjestelmästä. Käytettävyydessä ja järjestelmien ulkoasuissa on kuitenkin eroja. Sopivimmaksi järjestelmäksi ELMOlle ehdotetaan Maharaa, joka tukee erityisesti verkostossa olevien opiskelijoiden työnhakua. Tutkimusta voisi jatkaa luomalla ELMOlle graafisen ilmeen ja sen mukaisen sivuston, jossa sosiaalinen järjestelmä olisi mukana. Kun järjestelmä on saatu käyttöön, jäsenille voisi tehdä kyselytutkimuksen järjestelmän tuomista hyödyistä.