Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Shared Space -kadun suunnittelu kaupunkikeskustaan : Esimerkkinä Jyväskylän Kauppakatu

Niemi, Tiina (2011)

 
Avaa tiedosto
Niemi_Tiina.pdf (26.42Mt)
Lataukset: 


Niemi, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713608
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Shared Space -metodia, Shared Space -alueiden suunnittelua sekä suunnittelun apuna käytettäviä vuorovaikutuskeinoja. Suomessa Shared Spacesta voidaan käyttää nimitystä ”yhteinen tila”, mutta tässä työssä käytetään alkuperäisempää termiä ”Shared Space”. Metodi on kotoisin Hollannista, ja se on saavuttanut suosiota muuallakin Euroopassa, muun muassa Skandinaviassa. Suomessa metodi on melko uusi, mutta hyviä tuloksia on saatu myös täällä. Shared Space tarkoittaa eri liikennemuotojen yhdistämistä samaan yhtenäiseen tilaan. Suuri osa liikennemerkeistä poistetaan, ja käyttäjät joutuvat tarkemmin miettimään, miten käyttäytyä, jotta ei tapahtuisi vahinkoja. Shared Space -metodin mukaan suunnitelluilla alueilla liikenneturvallisuus on parantunut ja alueet ovat muuttuneet viihtyisämmiksi.

Osana projektia oli Jyväskylän Kauppakadun suunnittelu metodia soveltaen. Keväällä järjestetyssä työpajassa tehtiin päätökset suunnittelun tavoitteille. Projekti eteni inventoinnilla sekä kyselyllä alueen asukkaille ja liiketoiminnan harjoittajille. Kyselyn avulla saatiin spesifimpää tietoa ongelmakohdista ja käyttäjien toiveista. Lopuksi oli varsinainen suunnitelman laatiminen. Jyväskylän kaupungissa pyritään edistämään kevyttä liikennettä ja erityisesti polkupyöräilyä, joten näihin asioihin kiinnitettiin tarkemmin huomiota.

Lopputuloksena syntyi suunnitelma kadusta, jossa on enemmän tilaa kävelylle ja pyöräilylle kuin aikaisemmin. Kävelyalueet ovat leveämpiä, ja niille on sijoitettu penkkejä ja istutuksia. Pyöräily tapahtuu edelleen ajoradalla ja pyöräpysäköintiä lisättiin huomattavissa määrin ottaen huomioon kohdat, joista oli saatu erityistä palautetta. Vuorovaikutuskeinona käytetty kysely osoittautui tässä tapauksessa toimivaksi ja sen avulla saatiin paljon tarpeellista informaatiota suunnitelma-alueelta. Suunnitelma on toteutuskelpoinen, mutta sen toteutusajankohtaa ei ole vielä päätetty. Suunnittelu jatkuu katusuunnitelmien laatimisella.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste