Kosmetiikkatuotteiden houkuttelevuus suomalaisten milleniaalien laivamatkailussa
Hjelt-Van Damme, Mira; Jännetyinen, Viivi (2020)
Hjelt-Van Damme, Mira
Jännetyinen, Viivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611797
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin tutkimaan kosmetiikkatuotteiden houkuttelevuutta suomalaisten milleniaalien laivamatkailussa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat suomalaiset milleniaalit eli vuosina 1981–1997 syntyneet henkilöt. Tarkoituksena oli tutkia suomalaisten milleniaalien kosmetiikan osto- ja kulutuskäyttäytymistä sekä millaisena matkustusmotiivina kohderyhmä kokee kosmetiikkatuotteet.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalainen laivayhtiö Eckerö Line Ab Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle materiaalia, jota he voivat hyödyntää omassa kehittämistoiminnassaan.
Tutkimuksen pääongelmaksi muodostui ”Millainen on kosmetiikkatuotteiden houkuttelevuus suomalaisten milleniaalien laivamatkailussa?”. Tutkimuksen alaongelmia ovat ”Miten milleniaalit ostavat ja kuluttavat kosmetiikkatuotteita?”, ”Mitkä tekijät motivoivat milleniaaleja matkustamaan laivalla?” ja ”Kuinka laivan kosmetiikkamyymälän tuotevalikoima vastaa milleniaalien tarpeisiin?”.
Kosmetiikkatuotteiden houkuttelevuutta tutkittiin kolmen pääkäsitteen avulla. Opinnäytetyön pääkäsitteitä ovat milleniaalit, ostokäyttäytyminen sekä laivamatkustaminen. Pääkäsitteitä tarkasteltiin teoriaosuudessa eri näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin sekä laadullisen että määrällisen menetelmän avulla. Nämä menetelmät ovat teemahaastattelu Eckerö Linen m/s Finlandian henkilökunnalle ja kyselylomake milleniaaleille. Teemahaastattelu ja kysely toteutettiin loppuvuodesta 2019 ja alkuvuodesta 2020. Kyselyllä saatiin 267 vastausta ja teemahaastatteluun osallistui viisi henkilöä.
Tutkimuksen merkittävin löydös oli, että milleniaalit osoittavat kiinnostusta laivan kosmetiikkatuotteita kohtaan. Jotta kosmetiikkatuotteet toimisivat matkustusmotiivina milleniaaleille, on kiinnitettävä huomiota tuotteiden markkinointiin sekä tuotevalikoiman uudistamiseen. Voitiin todeta, että milleniaalit kokevat kosmetiikkatuotteet houkuttelevana osana laivamatkailua ja oikeilla toimilla houkuttelevuutta voidaan lisätä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalainen laivayhtiö Eckerö Line Ab Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle materiaalia, jota he voivat hyödyntää omassa kehittämistoiminnassaan.
Tutkimuksen pääongelmaksi muodostui ”Millainen on kosmetiikkatuotteiden houkuttelevuus suomalaisten milleniaalien laivamatkailussa?”. Tutkimuksen alaongelmia ovat ”Miten milleniaalit ostavat ja kuluttavat kosmetiikkatuotteita?”, ”Mitkä tekijät motivoivat milleniaaleja matkustamaan laivalla?” ja ”Kuinka laivan kosmetiikkamyymälän tuotevalikoima vastaa milleniaalien tarpeisiin?”.
Kosmetiikkatuotteiden houkuttelevuutta tutkittiin kolmen pääkäsitteen avulla. Opinnäytetyön pääkäsitteitä ovat milleniaalit, ostokäyttäytyminen sekä laivamatkustaminen. Pääkäsitteitä tarkasteltiin teoriaosuudessa eri näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin sekä laadullisen että määrällisen menetelmän avulla. Nämä menetelmät ovat teemahaastattelu Eckerö Linen m/s Finlandian henkilökunnalle ja kyselylomake milleniaaleille. Teemahaastattelu ja kysely toteutettiin loppuvuodesta 2019 ja alkuvuodesta 2020. Kyselyllä saatiin 267 vastausta ja teemahaastatteluun osallistui viisi henkilöä.
Tutkimuksen merkittävin löydös oli, että milleniaalit osoittavat kiinnostusta laivan kosmetiikkatuotteita kohtaan. Jotta kosmetiikkatuotteet toimisivat matkustusmotiivina milleniaaleille, on kiinnitettävä huomiota tuotteiden markkinointiin sekä tuotevalikoiman uudistamiseen. Voitiin todeta, että milleniaalit kokevat kosmetiikkatuotteet houkuttelevana osana laivamatkailua ja oikeilla toimilla houkuttelevuutta voidaan lisätä.