Brändin visuaalisen ilmeen muotoutuminen yrityskaupassa : case Sähkö-Saarelainen Oy
Hakala, Doris (2020)
Hakala, Doris
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811955
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli perehtyä tunnetun, jo olemassa olevan brändin visuaalisen ilmeen uudistukseen yrityskaupan jälkeen. Tarkoituksena oli suunnitella uusi visuaalinen ilme tunnetulle brändille sekä tehdä uudesta visuaalisesta ilmeestä graafinen ohjeisto yrityksen käyttöön.
Perehdyin brändin luomiseen, visuaalisen ilmeen luomiseen sekä typografian ja graafisten elementtien perusteisiin lähdekirjallisuuden ja nettilähteiden avulla. Ennen visuaalisen ilmeen uudistusta perehdyin myös kilpailevien yritysten visuaalisiin ilmeisiin, alan trendeihin visuaalisen ilmeen osalta sekä haastattelin toimeksiantajaa.
Yrityksen uusi visuaalinen ilme lähti liikkeelle nimenvahdoksesta, jossa säilytettiin olennainen osa vanhaa nimeä, mutta luovuttiin etuliitteestä. Visuaalisen ilmeen suunnittelussa haluttiin tuoda esiin yrityksen arvoja pitkää historiaa unohtamatta.
Yritykselle määriteltiin uusi värimaailma, typografia sekä graafinen ohjeisto. Uuden visuaalisen ilmeen suunnittelu lähti liikkeelle logosta, jonka kautta muotoutui myös uusi liikemerkki.
Lopputuloksena syntyi yritykselle uusi visuaalinen ilme, johon kuuluivat logo, liikemerkki, värimaailma sekä typografia. Lisäksi graafinen ohjeisto yhtenäisen ilmeen säilyttämiseksi. The purpose of this thesis was to learn about visual identity and graphic design and to renew company Sähkö-Saarelainen Oy’s visual identity after acquisition. The aim of becoming familiar with visual identity and graphic design was to understand why visual identity is so important for a corporate and how to use graphic design to create a good visual identity.
I benchmarked other similar companies and their visual identities. I also found out about visual trends of logo´s graphic design these days.
The goal was to create new visual identity for the company and make graphic manual. I designed new color scheme, typography and logo. The logo designing was started by benchmarking other similar companies and logotrends. The new logo was designed by using vector graphic.
The results of the project are the new visual identity, graphic manual and creative ideas about using the new visual identity.
Perehdyin brändin luomiseen, visuaalisen ilmeen luomiseen sekä typografian ja graafisten elementtien perusteisiin lähdekirjallisuuden ja nettilähteiden avulla. Ennen visuaalisen ilmeen uudistusta perehdyin myös kilpailevien yritysten visuaalisiin ilmeisiin, alan trendeihin visuaalisen ilmeen osalta sekä haastattelin toimeksiantajaa.
Yrityksen uusi visuaalinen ilme lähti liikkeelle nimenvahdoksesta, jossa säilytettiin olennainen osa vanhaa nimeä, mutta luovuttiin etuliitteestä. Visuaalisen ilmeen suunnittelussa haluttiin tuoda esiin yrityksen arvoja pitkää historiaa unohtamatta.
Yritykselle määriteltiin uusi värimaailma, typografia sekä graafinen ohjeisto. Uuden visuaalisen ilmeen suunnittelu lähti liikkeelle logosta, jonka kautta muotoutui myös uusi liikemerkki.
Lopputuloksena syntyi yritykselle uusi visuaalinen ilme, johon kuuluivat logo, liikemerkki, värimaailma sekä typografia. Lisäksi graafinen ohjeisto yhtenäisen ilmeen säilyttämiseksi.
I benchmarked other similar companies and their visual identities. I also found out about visual trends of logo´s graphic design these days.
The goal was to create new visual identity for the company and make graphic manual. I designed new color scheme, typography and logo. The logo designing was started by benchmarking other similar companies and logotrends. The new logo was designed by using vector graphic.
The results of the project are the new visual identity, graphic manual and creative ideas about using the new visual identity.