Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Heebo-mobiilisovelluskonseptin suunnittelu : nuorten hyvinvoinnin edistäminen

Kipinoinen, Essi (2020)

 
Avaa tiedosto
Kipinoinen_Essi.pdf (12.48Mt)
Lataukset: 


Kipinoinen, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812014
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella mobiilisovelluskonsepti oppilaitoksiin, nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Mobiilisovelluksen kohderyhmänä ovat 15–22-vuotiaat toisen asteen oppilaitosten opiskelijat. Konseptin luomiseen kuului käyttöliittymän sekä sovelluksen asiasisällön suunnittelu. Henkilökohtaisena tavoitteena oli edellä mainittujen osaamisalueiden lisäksi kehittää graafisen suunnittelun taitoja.

Dokumenttianalyysin avulla tutustuttiin nuorten hyvinvointiin, käytettävyyteen ja käyttöliittymäsuunnitteluun. Benchmarking-menetelmän avulla kartoitettiin jo olemassa olevien vastaavanlaisten palvelujen vahvuuksia ja heikkouksia ja kyselyn avulla kerättiin asiakaslähtöistä tietoa.

Sovelluksen rakenteen ja sisällön ideointi aloitettiin mind mapia hyödyntämällä. Ideointimenetelmässä käsiteltiin myös sisältöä ja rakennetta koskevia asioita pienissä ryhmissä, ja tuloksien avulla edellä mainittuja asioita saatiin tarkennettua. Moodboardin avulla ideoitiin käyttöliittymän ulkoasua, ja siihen kerättiin tämän hetkisiin graafisen suunnittelun ja mobiilisovelluskäyttöliittymien trendeihin ja tutkijan omaan visuaaliseen näkemykseen liittyviä elementtejä.

Mind mapia voitiin käyttää pohjana konseptoinnin aloittamiselle sekä rautalankamallin luomiselle, jonka avulla hahmotettiin käyttöliittymän toiminnallisuutta. Rautalankamallin avulla luotua ensimmäistä prototyyppiä hyödynnettiin käyttäjätestauksessa, jonka avulla haluttiin varmistua sovelluksen toimivuudesta. Mobiilisovelluksen testauksesta tuli esiin sovelluksen toimintaan liittyviä ongelmia, jotka korjattiin lopulliseen konseptiin.

Lopputuloksena syntyi opinnäytetyön tavoitteiden mukainen, helppokäyttöinen ja toimiva Heebo-mobiilisovelluskonsepti, jonka asiasisältö edistää nuorten hyvinvointia. Valitut tutkimusmenetelmät osoittautuivat oikeanlaisiksi hyödyllisen informaation keräämiseksi ja tehokkaat suunnittelumenetelmät auttoivat toivotunlaisen mobiilisovelluskonseptin toteuttamisessa.
 
The objective of the thesis was to design a mobile application concept to schools to promote the well-being of the youth. The target group of the mobile application was 15–22-year-old students in upper secondary schools. The concept design included designing a user interface and subject matter for the mobile application. In addition to the above-mentioned areas of expertise, the personal objective was to improve graphic design skills.

Document analysis was used to obtain information about the well-being of the youth, usability and user interface. The benchmarking method was used to investigate the strengths and weaknesses of similar existing services and survey was used as a research method to collect customer-orientated information.

Designing the structure and subject matter of the application was started by creating a mind map. In the brainstorming session small groups provided ideas for the subject matter and the structure of the mobile application, which were detailed after the session. The visual design of the user interface was designed with the help of the moodboard. It consisted of elements related to the current trends of graphic design and user interface in mobile applications, as well as the designer's own visions.

The mind map provided a good base for starting the concepting and creating the wireframe model which was used to grasp the functionality of the user interface. The wireframe was used as a base to create the first prototype which was then tested to ensure that the application functions properly. The results showed a number of problems in the functionality, which were solved in the final concept.

In accordance with the objectives of the thesis, user-friendly and functioning Heebo-mobile application concept, which subject matter promotes the well-being of the youth was created as a final result. The chosen research methods proved to be proper to gather useful information and efficient design methods helped create a desired mobile application concept.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste