Sosiaaliohjaus Kymsoten ikäihmisten tehostetussa palveluasumisessa: Sosiaalietuudet
Kuusisto, Mira; Tolppanen, Katri (2020)
Kuusisto, Mira
Tolppanen, Katri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812007
Tiivistelmä
Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymä aloitti toimintansa 1.1.2019. Ikäihmisten tehostetun palveluasumisen yksikössä Kotkansaaren City-Kodissa toimi ennen kuntayhtymän perustamista oma sosiaaliohjaaja, joka vastasi asukkaiden sosiaaliohjauksesta ja avusti sosiaalietuuksiin liittyvissä asioissa. Sosiaaliohjaajan virka lakkautettiin uudelleen organisoinnin myötä ja työtehtävät siirtyivät hoitohenkilöstölle sekä yksikön palveluesimiehille.
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tuottaa opas Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymän Kymsoten ikäihmisten tehostetun palveluasumisen yksikköön Kotkansaaren City-Kotiin. Opas on tarkoitettu hoitajille arjen työvälineeksi erilaisiin sosiaaliohjaukseen ja sosiaalietuuksiin liittyviin tilanteisiin. Yksikössä ei ole aikaisemmin ollut saatavilla koottua ja helposti käytettävää opasta aiheeseen liittyen.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyi opas. Tavoitteena oli erilaisilla tiedonkeruumenetelmillä kerätä tietoa Kotkansaaren City-Kodin sosiaaliohjauksen sisällöstä ja sen haasteista. Kehittämistyön tiedonkeruumenetelminä käytettiin lomakekyselyä sekä teemahaastattelua. Webropol-kysely suunnattiin hoitajille ja sen avulla kerättiin tietoa, mihin asioihin hoitajat kokevat tarvitsevansa lisää tietoa, ohjeistusta sekä koulutusta. City-Kodin palveluesimiehille laadittiin sähköpostikysely ja Kymsoten asiakas- ja palveluohjauksen sosiaaliohjaajalle toteutettiin haastattelu sähköpostilla sekä puhelimitse. Sähköpostikyselyllä ja haastattelulla saimme tietoa yksikön palveluprosesseista sekä yhteistyöverkostoista.
Oppaassa on esitelty tehostetussa palveluasumisessa asuvien ikäihmisten sosiaalietuudet sekä asiakkaan asioiden hoitoon liittyvät asiat ja toimintamallit. Oppaaseen on koottu myös tärkeiden yhteistyötahojen yhteistiedot. Tietoperustaksi kerättiin aineistoa tehostetusta palveluasumisesta, sosiaaliturvasta ja -ohjauksesta, ikäihmisten eläkkeistä ja sosiaalietuuksista. Oppaan tuottaminen on ollut kehittämistyötä. Sen tekeminen eteni tuotekehitysprosessin vaiheiden mukaisesti: ongelman kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, kehittämisvaihe ja arviointi ja päättäminen. Opas on tuotettu yhdessä hoitohenkilöstön, palveluesimiesten sekä merkittävien yhteistyötahojen kanssa. Hoitajien näkemykset ja panos ovat olleet merkittäviä, koska niiden avulla oppaasta on saatu työntekijöiden näköinen ja heitä palveleva kokonaisuus.
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tuottaa opas Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymän Kymsoten ikäihmisten tehostetun palveluasumisen yksikköön Kotkansaaren City-Kotiin. Opas on tarkoitettu hoitajille arjen työvälineeksi erilaisiin sosiaaliohjaukseen ja sosiaalietuuksiin liittyviin tilanteisiin. Yksikössä ei ole aikaisemmin ollut saatavilla koottua ja helposti käytettävää opasta aiheeseen liittyen.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena syntyi opas. Tavoitteena oli erilaisilla tiedonkeruumenetelmillä kerätä tietoa Kotkansaaren City-Kodin sosiaaliohjauksen sisällöstä ja sen haasteista. Kehittämistyön tiedonkeruumenetelminä käytettiin lomakekyselyä sekä teemahaastattelua. Webropol-kysely suunnattiin hoitajille ja sen avulla kerättiin tietoa, mihin asioihin hoitajat kokevat tarvitsevansa lisää tietoa, ohjeistusta sekä koulutusta. City-Kodin palveluesimiehille laadittiin sähköpostikysely ja Kymsoten asiakas- ja palveluohjauksen sosiaaliohjaajalle toteutettiin haastattelu sähköpostilla sekä puhelimitse. Sähköpostikyselyllä ja haastattelulla saimme tietoa yksikön palveluprosesseista sekä yhteistyöverkostoista.
Oppaassa on esitelty tehostetussa palveluasumisessa asuvien ikäihmisten sosiaalietuudet sekä asiakkaan asioiden hoitoon liittyvät asiat ja toimintamallit. Oppaaseen on koottu myös tärkeiden yhteistyötahojen yhteistiedot. Tietoperustaksi kerättiin aineistoa tehostetusta palveluasumisesta, sosiaaliturvasta ja -ohjauksesta, ikäihmisten eläkkeistä ja sosiaalietuuksista. Oppaan tuottaminen on ollut kehittämistyötä. Sen tekeminen eteni tuotekehitysprosessin vaiheiden mukaisesti: ongelman kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, kehittämisvaihe ja arviointi ja päättäminen. Opas on tuotettu yhdessä hoitohenkilöstön, palveluesimiesten sekä merkittävien yhteistyötahojen kanssa. Hoitajien näkemykset ja panos ovat olleet merkittäviä, koska niiden avulla oppaasta on saatu työntekijöiden näköinen ja heitä palveleva kokonaisuus.