PERUSTA OMA TV-KANAVA: Jakelupalvelun käyttöönotto helpommaksi palvelumuotoilun keinoin
Luukannel, Kaisa (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812056
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte on kehitystutkimus, jonka tavoitteena oli tutkia kuinka Digita oy:n maanpäällistä digitaalista jakelupalvelua tulisi muokata, jotta palvelun käyttäjien tarpeet tulisivat paremmin huomioiduksi.
Jakelupalvelun toimialasta voidaan yleisesti sanoa, että ohjelmatoiminnan aloittamiseen liittyvää lainsäädäntöä on johdonmukaisesti helpotettu 2000-luvulla, ja että Suomen maanpäällisessä digitaalisessa lähetysverkossa näkyvien televisiokanavien määrä on nousussa.
Television katsojat kokevat saavansa lisäarvoa jakelupalvelun lisäpalveluista, jotka ovat esimerkiksi ohjelmakirjastoja. Jakelupalvelu ja sen lisäpalvelut mahdollistavat uusia ansaintamalleja ja jopa yhteiskunnan kulujen säästöjä. Maanpäälliset digitaaliset lähetykset ovat kaikkien saatavilla yhtäläisesti koko Suomessa, joten Yleisradio Oy:n lähetykset jaellaan tällä tekniikalla. Merkittävä osa katsojista haluaa katsella ohjelmansa edelleen isolta ruudulta, eli televisiosta.
Tutkimuskysymys oli seuraava: Kuinka Digitan jakelupalvelun käyttöönottoa tulisi muokata, jotta käyttäjien tarpeet tulisivat paremmin huomioiduksi? Apukysymykset olivat: Mitkä ovat Digitan jakelupalvelun käyttäjien tarpeet? Mitkä asiat vaikuttavat Digitan jakelupalvelun koettuun arvoon? Mitkä ovat koetut kipupisteet Digitan jakelupalvelussa? Työn teoreettinen viitekehys koostuu jakelupalvelun toimialasta, asiakkaan (eli palvelun käyttäjän) kokemasta arvosta ja palvelumuotoilusta. Palvelun käyttäjien tarpeita selvitettiin luotaimella ja työpajalla. Näillä menetelmillä saatuja tietoja jäsenneltiin arvolupauskartan avulla.
Tämän kehitystutkimuksen tuloksina esitetään, että Digitan jakelupalvelun käyttöönottoa tulisi muokata siten, että se paremmin huomioisi käyttäjien vaihtelevat resurssit, jotka ovat mm. aika, raha ja jakelupalvelun toimialan tietotaito. Ostopäätökseen ja palvelun käytön alkuvaiheeseen tarvittaisiin selkeää asiakasviestintää, kuten täsmällisiä palvelukuvauksia. Jakelupalveluun liittyy paljon teknisiä käsitteitä. Kokemusta voisi helpottaa esimerkiksi keskeisten käsitteiden sanasto. Jakelupalvelun käyttöönottovaiheessa tarvittaisiin jonkinlainen konsultointi- tai neuvontapalvelu, jonka nimi voisi olla Kanavakoutsi. Sisällöntuottajan näkökulmasta toimialalla näyttäisi olevan positiivinen vire.
Jakelupalvelun toimialasta voidaan yleisesti sanoa, että ohjelmatoiminnan aloittamiseen liittyvää lainsäädäntöä on johdonmukaisesti helpotettu 2000-luvulla, ja että Suomen maanpäällisessä digitaalisessa lähetysverkossa näkyvien televisiokanavien määrä on nousussa.
Television katsojat kokevat saavansa lisäarvoa jakelupalvelun lisäpalveluista, jotka ovat esimerkiksi ohjelmakirjastoja. Jakelupalvelu ja sen lisäpalvelut mahdollistavat uusia ansaintamalleja ja jopa yhteiskunnan kulujen säästöjä. Maanpäälliset digitaaliset lähetykset ovat kaikkien saatavilla yhtäläisesti koko Suomessa, joten Yleisradio Oy:n lähetykset jaellaan tällä tekniikalla. Merkittävä osa katsojista haluaa katsella ohjelmansa edelleen isolta ruudulta, eli televisiosta.
Tutkimuskysymys oli seuraava: Kuinka Digitan jakelupalvelun käyttöönottoa tulisi muokata, jotta käyttäjien tarpeet tulisivat paremmin huomioiduksi? Apukysymykset olivat: Mitkä ovat Digitan jakelupalvelun käyttäjien tarpeet? Mitkä asiat vaikuttavat Digitan jakelupalvelun koettuun arvoon? Mitkä ovat koetut kipupisteet Digitan jakelupalvelussa? Työn teoreettinen viitekehys koostuu jakelupalvelun toimialasta, asiakkaan (eli palvelun käyttäjän) kokemasta arvosta ja palvelumuotoilusta. Palvelun käyttäjien tarpeita selvitettiin luotaimella ja työpajalla. Näillä menetelmillä saatuja tietoja jäsenneltiin arvolupauskartan avulla.
Tämän kehitystutkimuksen tuloksina esitetään, että Digitan jakelupalvelun käyttöönottoa tulisi muokata siten, että se paremmin huomioisi käyttäjien vaihtelevat resurssit, jotka ovat mm. aika, raha ja jakelupalvelun toimialan tietotaito. Ostopäätökseen ja palvelun käytön alkuvaiheeseen tarvittaisiin selkeää asiakasviestintää, kuten täsmällisiä palvelukuvauksia. Jakelupalveluun liittyy paljon teknisiä käsitteitä. Kokemusta voisi helpottaa esimerkiksi keskeisten käsitteiden sanasto. Jakelupalvelun käyttöönottovaiheessa tarvittaisiin jonkinlainen konsultointi- tai neuvontapalvelu, jonka nimi voisi olla Kanavakoutsi. Sisällöntuottajan näkökulmasta toimialalla näyttäisi olevan positiivinen vire.