Suuren tapahtuman vaikutus ravintolayrityksen toimintaan ja logistisiin haasteisiin
Hilden, Henri (2020)
Hilden, Henri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812068
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin suuren tapahtuman vaikutusta ravintolayrityksen toimintaan ja logistisiin haasteisiin. Tutkimus oli tapaustutkimus ja siinä käytettiin laadullisia menetelmiä, havainnointia ja kvalitatiivista teemahaastattelua. Teemat olivat tapahtumaan varautuminen ja logistiikka. Opinnäytetyön tekijä suoritti havainnoinnin työharjoittelun aikana tamperelaisessa tukkuliikkeessä suurien tapahtumien aikana, jotka olivat Rammstein yhtyeen konsertit elokuussa 2019 Tampereella. Laadullinen tutkimus tehtiin tukkujen asiakasyrityksille. Haastatteluihin osallistui neljän eri ravintolayrityksen edustajaa Tampereelta. Tavoitteena oli perehtyä tapahtuman järjestämiseen ja sen logistisiin haasteisiin. Tarkoituksena oli selvittää haasteita ja löytää ratkaisuja, kuinka ravintolayritykset varautuvat suureen tapahtumaan. Työllä ei ole toimeksiantajaa.
Havainnoinnin tulokset näkyivät tukkuliikkeessä asiakkaiden tilausmäärien kasvuna. Tukun keräilyosastolla työn määrä ja kiire kasvoivat tapahtumien aikana ja tästä syystä asiakasyritysten tilaukset viivästyivät. Tukkuliike panosti keräilyyn siirtämällä henkilökuntaa keräilyosastolle, mutta lisähenkilökuntaa ei palkattu. Haastatteluiden tulokset kertoivat, että ravintolayritykset varautuivat suuriin tapahtumiin, suunnittelemalla ennakkoon tapahtuma-ajan, kartoittivat työvoiman tarpeen ja lisäsivät henkilökuntaa. Tapahtumien aikana ravintolayritykset tilasivat enemmän tuotteita, kuljetuksissa oli joskus haasteita ja tilauksien määrä poikkesi harvoin toimitetusta määrästä. Tuotteiden tasalaatuisuudessa havaittiin vaihtelua. Yhteistyötä tukkuliikkeen ja asiakasyrityksen välillä oli tavaroiden tilaus ja toimitus.
Havainnointi tukkuliikkeessä tukee haastattelun tuloksia työmäärän lisääntymisestä. Tukun asiakasyritykset toivoisivat tasalaatuisempia tuotteita. Yhteistyössä tukkuliikkeen ja asiakasyrityksen välillä on kehitettävää. Tukkuliikkeen ja asiakasyrityksen yhteistyötä voitaisiin kehittää niin, että tukkuliike olisi enemmän perillä asiakkaansa toiminnoista, liikeideasta, käytettävistä raaka-aineista ja tarpeista, jolloin asiakkaan tilausmääriä- ja ajankohtia ja tarjouksia pystytään kohdentamaan tapahtumien ajaksi.
Havainnoinnin tulokset näkyivät tukkuliikkeessä asiakkaiden tilausmäärien kasvuna. Tukun keräilyosastolla työn määrä ja kiire kasvoivat tapahtumien aikana ja tästä syystä asiakasyritysten tilaukset viivästyivät. Tukkuliike panosti keräilyyn siirtämällä henkilökuntaa keräilyosastolle, mutta lisähenkilökuntaa ei palkattu. Haastatteluiden tulokset kertoivat, että ravintolayritykset varautuivat suuriin tapahtumiin, suunnittelemalla ennakkoon tapahtuma-ajan, kartoittivat työvoiman tarpeen ja lisäsivät henkilökuntaa. Tapahtumien aikana ravintolayritykset tilasivat enemmän tuotteita, kuljetuksissa oli joskus haasteita ja tilauksien määrä poikkesi harvoin toimitetusta määrästä. Tuotteiden tasalaatuisuudessa havaittiin vaihtelua. Yhteistyötä tukkuliikkeen ja asiakasyrityksen välillä oli tavaroiden tilaus ja toimitus.
Havainnointi tukkuliikkeessä tukee haastattelun tuloksia työmäärän lisääntymisestä. Tukun asiakasyritykset toivoisivat tasalaatuisempia tuotteita. Yhteistyössä tukkuliikkeen ja asiakasyrityksen välillä on kehitettävää. Tukkuliikkeen ja asiakasyrityksen yhteistyötä voitaisiin kehittää niin, että tukkuliike olisi enemmän perillä asiakkaansa toiminnoista, liikeideasta, käytettävistä raaka-aineista ja tarpeista, jolloin asiakkaan tilausmääriä- ja ajankohtia ja tarjouksia pystytään kohdentamaan tapahtumien ajaksi.