Asiakaskäyttäytyminen kaupan palvelutiskillä
Selkilä, Tia (2020)
Selkilä, Tia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812072
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää asiakaskäyttäytymistä kaupan palvelutiskillä. Työssä tehdyssä tutkimuksessa haluttiin tietää, miksi asiakas käyttää palvelutiskejä, mitä hän sieltä yleensä ostaa ja vaikuttavatko esimerkiksi ruokatrendit ostopäätöksiin. Työn teoriataustan pääteemoina käsiteltiin kuluttajien ostokäyttäytymistä, suomalaisten ruokatottumuksia sekä ruokatrendejä. Markkinoiden kilpailukeinot olivat vahvasti teoriaosuudessa mukana, etenkin itse tuotteesta ja sen merkityksestä yrityksille haluttiin kertoa tässä opinnäytetyössä.
Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 48 henkilöä. Heistä suurin osa kertoi olevansa 50-65-vuotiaita ja 24 vastaajan ruokakunta koostui kahdesta aikuisesta henkilöstä. Vastaajat kertoivat tekevänsä ostopäätöksen kotona ollessaan ja arvostavansa kohtalaisesti lähiruokaa. Ruokatrendit eivät näyttäneet vaikuttavan vastaajien ostopäätöksiin kuin vähän. Tutkimuksen mukaan 83 % kertoi käyttävänsä palvelutiskiä ja 17 % ei. Palvelutiskiltä ostettiin tuotteita eniten raaka-aineiden vuoksi. Vähiten palvelutiskiä käytettiin palvelun vuoksi. Palvelun laadun tasoa pidettiin suurimmaksi osaksi erittäin hyvänä.
Tiskin käyttäjäkunta oli iäkästä ja pohdinnassa mietittiin käyttääkö kukaan enää palvelutiskiä, kun vanhat ikäryhmät poistuvat kaupan asiakkaista. Pohdinnassa mietittiin myös sitä, että saisiko esimerkiksi puhelinsovelluksien avulla kaupat houkuteltua nuoria ihmisiä palvelutiskin käyttäjäksi. Tutkimusta voi hyödyntää jatkotutkimuksissa kohdistaen kyselyn ainoastaan nuorille henkilöille tai katsoa palvelutiskimyyjän näkökulmasta asiakkaiden ostokäyttäytymistä.
Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 48 henkilöä. Heistä suurin osa kertoi olevansa 50-65-vuotiaita ja 24 vastaajan ruokakunta koostui kahdesta aikuisesta henkilöstä. Vastaajat kertoivat tekevänsä ostopäätöksen kotona ollessaan ja arvostavansa kohtalaisesti lähiruokaa. Ruokatrendit eivät näyttäneet vaikuttavan vastaajien ostopäätöksiin kuin vähän. Tutkimuksen mukaan 83 % kertoi käyttävänsä palvelutiskiä ja 17 % ei. Palvelutiskiltä ostettiin tuotteita eniten raaka-aineiden vuoksi. Vähiten palvelutiskiä käytettiin palvelun vuoksi. Palvelun laadun tasoa pidettiin suurimmaksi osaksi erittäin hyvänä.
Tiskin käyttäjäkunta oli iäkästä ja pohdinnassa mietittiin käyttääkö kukaan enää palvelutiskiä, kun vanhat ikäryhmät poistuvat kaupan asiakkaista. Pohdinnassa mietittiin myös sitä, että saisiko esimerkiksi puhelinsovelluksien avulla kaupat houkuteltua nuoria ihmisiä palvelutiskin käyttäjäksi. Tutkimusta voi hyödyntää jatkotutkimuksissa kohdistaen kyselyn ainoastaan nuorille henkilöille tai katsoa palvelutiskimyyjän näkökulmasta asiakkaiden ostokäyttäytymistä.