Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vastuullisuus tuoteviestinnän keinona tuotepolun esittämisessä: Kuluttajan saaman tiedon yhdenvertaisuus verrattuna yritysten vastuullisuusväittämiin

Wikstedt, Anton (2020)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_anton_wikstedt.pdf (3.155Mt)
Lataukset: 


Wikstedt, Anton
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812031
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään kuluttajalle mahdollisilla selvitysmenetelmillä yritysten tuoteviestinnässä ilmenneiden vastuullisuusväittämien todenperäisyyttä. Tarkoitus ei ole tehdä moraalista arviointia yritysten vastuullisuusstrategioista, tai vertailla yrityksiä ja niiden toimintatapoja keskenään.

Selvitystyön havainnollistamiseen käytettiin otantaryhmää, joka koostui neljästä vaatetusalan yrityksestä, jotka kaikki toimivat ulkoilu- ja vapaa-ajan segmentissä. Yrityksiltä valittiin esimerkkituotteeksi T-paita, josta pyrittiin saamaan mahdollisimman kattavat tiedot yrityksen omista lähteistä. Tietoa verrattiin yrityksen yleiseen linjaukseen vastuullisesta toiminnasta. Tiedon todenperäisyyttä selvitettiin myös vertaamalla tuotetietoa yrityksen antamiin tietoihin tuoteketjun eri toimijoista.

Tietoa hankittiin kirjallisista lähteistä, organisaatioilta, kansalaisjärjestöiltä sekä standardointijärjestelmistä. Yritysten tiedon objektiivisuutta selvitettiin vertaamalla tietoa useasta eri lähteestä saatuun tietoon. Menetelminä käytettiin havainnointia (myymälässä tai tilaamalla tuotteen kotiin), kyselyitä (sähköpostilla), ja haastatteluita.

Opinnäytetyössä päädyttiin lopputulokseen, jonka mukaan kuluttajan on vaikeaa selvittää vastuullisuusväittämien todenmukaisuutta. Selvitystyö vaatii laajaa taustatietoa vaatetusalan toimintatavoista, tuotantoketjujen rakenteista, terminologian hallintaa, standardi- ja valvontajärjestelmien tuntemusta, sekä niiden hyötyjen ja puutteiden tunnistamista. Selvitystyö edellyttää myös, että selvityksen alla oleva yritys jakaa itsestään, sekä toimistaan, tietoa. Opinnäytetyön lopussa määritellään kuluttajalle kymmenen kohdan ohjeistus vastuullisuusväittämien todenmukaisuuden selvittämiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste