Mielikuva- ja tunnettuustutkimus Pirkanmaan eläinsuojeluyhdistys Pesu ry:lle
Similä, Tiina (2011)
Similä, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713616
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Pirkanmaan eläinsuojeluyhdistys Pesu ry:n sekä muiden eläinsuojeluyhdistysten tunnettuutta. Lisäksi selvitettiin vastaajien tietämystä eläinsuojelurikoksiin liittyvistä asioista sekä yhdistyksistä syntyneitä mielikuvia. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla Pesu ry voisi kehittää toimintaansa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. 2500 hengen otoksen muodostivat Tampereen ammattikorkeakouluopiskelijat, jotka saivat 15.8.2011 sähköposteihinsa saatekirjeen ja sähköisen linkin kyselylomakkeelle. Vastausaikaa oli viikko, jonka aikana lähetettiin yksi muistutusviesti. Vastauksia saatiin yhteensä 256 kappaletta. Tulokset on esitetty Spss-tilasto-ohjelman ja Microsoft Office Excelin kuvioita ja taulukoita apuna käyttäen.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa esitellään Pesu ry sekä kerrotaan eläinsuojelutoiminnasta yleisesti. Teoreettinen osuus myös käsittelee nonprofit-organisaatioiden näkökulmasta tunnettuutta, mielikuvia, mainetta ja viestintää.
Tutkimuksesta selviää, että 256 vastaajasta 210 tuntee yhden tai useamman eläinsuojeluyhdistyksen. Selkeästi tunnetuin eläinsuojelujärjestö oli Eläinsuojeluliitto Animalia ry, jonka mainitsi 35 prosenttia vastanneista. Vastaavasti Pesu ry on vastanneiden keskuudessa melko tuntematon. Vain 48 vastaajaa muisti ilman apua Pesu ry:n nimen. Pesu ry:n tuntevien keskuudessa mielikuvat yhdistyksestä ovat pääasiassa positiivisia. Vastaajien mielestä Pesu ry on paikallinen, luotettava ja hyvämaineinen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. 2500 hengen otoksen muodostivat Tampereen ammattikorkeakouluopiskelijat, jotka saivat 15.8.2011 sähköposteihinsa saatekirjeen ja sähköisen linkin kyselylomakkeelle. Vastausaikaa oli viikko, jonka aikana lähetettiin yksi muistutusviesti. Vastauksia saatiin yhteensä 256 kappaletta. Tulokset on esitetty Spss-tilasto-ohjelman ja Microsoft Office Excelin kuvioita ja taulukoita apuna käyttäen.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa esitellään Pesu ry sekä kerrotaan eläinsuojelutoiminnasta yleisesti. Teoreettinen osuus myös käsittelee nonprofit-organisaatioiden näkökulmasta tunnettuutta, mielikuvia, mainetta ja viestintää.
Tutkimuksesta selviää, että 256 vastaajasta 210 tuntee yhden tai useamman eläinsuojeluyhdistyksen. Selkeästi tunnetuin eläinsuojelujärjestö oli Eläinsuojeluliitto Animalia ry, jonka mainitsi 35 prosenttia vastanneista. Vastaavasti Pesu ry on vastanneiden keskuudessa melko tuntematon. Vain 48 vastaajaa muisti ilman apua Pesu ry:n nimen. Pesu ry:n tuntevien keskuudessa mielikuvat yhdistyksestä ovat pääasiassa positiivisia. Vastaajien mielestä Pesu ry on paikallinen, luotettava ja hyvämaineinen.