Best practices for digitalization of cargo ports in Eastern Gulf of Finland
Hannula, Lotta (2020)
Hannula, Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912228
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä ovat parhaat digitalisointimenetelmät tai tekniikat, jotka tuottavat parhaat tulokset lastisatamatoiminnoille, ottaen huomioon kestävän kehityksen tavoitteet; ilmastonmuutos, taloudellinen kehitys, meriekosysteemin digitalisointi ja koulutus. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Get Ready -hankkeelle.
Opinnäytetyön teoreettinen osa koostuu monista satamiin tai satamatoimintoihin liittyvistä laeista ja määräyksistä sekä ympäristövaatimuksista. Mitkä ovat satamien ja merenkulun haitalliset ympäristövaikutukset ja millä tavoin niitä voidaan vähentää? Mitkä ovat digitalisaation edut ja haitat satamissa? Ja esitetään yleisimmät satamissa käytettävät digitaaliset ratkaisut. Millaisia menetelmiä, tekniikoita ja parhaita käytäntöjä satamissa käytetään?
Opinnäytetyön alkuperäisen suunnitelman tavoitteena oli selvittää Venäjän ja Suomen satamien digitalisoinnin parhaat käytännöt, mutta venäläisiltä ei saatu vastauksia, joten suunnitelmaa muutettiin tutkimaan vain suomalaisten satamien digitalisoinnin parhaita käytäntöjä. Kysely lähetettiin 29 eri satamaan, mistä saatiin 12 vastausta, ja lisäksi tehtiin 3 syvähaastattelua.
Vaikka tutkimuksessa saatujen vastausten määrä oli melko pieni, vastaukset antoivat paljon tietoa, ja aihe näytti olevan vastaajille tuttu. Haastatteluihin annetut vastaukset olivat hyvälaatuisia. Toimeksiantaja hyödyntää tutkimuksesta saatua teoreettista osaa ja tutkimustuloksia projektiin liittyvissä toimissa. The aim of the thesis was to define the best digitization methods or techniques that will produce the best results for cargo port operations, while taking into account the goals of sustainable development, climate change, economic development, digitalization of the marine ecosystem and education. The thesis was made as an assignment for the Get Ready project.
The theoretical part of the thesis consists of various laws and regulations and environmental requirements related to ports or port operations. The objective of this thesis was to study what are the harmful environmental impacts of ports and shipping and what are the different ways in which they can be reduced, what are the advantages and disadvantages of digitalization for ports and present the most common types of digital solutions used in ports and what kind of methods, techniques, best practices are used in ports.
The original plan in the empirical part of the thesis was to identify the best practices of digitalization in Russian and Finnish ports, but no response was received from the Russian operators so the plan was changed to study only the best practices of digitalization in Finnish ports. The questionnaire was sent to 29 different ports, and 12 responses were received. In addition, three in-depth interviews were conducted.
Even if the number of responses obtained in the study was quite low, the responses provided much information, and the topic seemed to be familiar to the respondents. The responses to the interviews were of good quality. The commissioner utilizes the theoretical part and research results obtained from the research in the activities related to the project.
Opinnäytetyön teoreettinen osa koostuu monista satamiin tai satamatoimintoihin liittyvistä laeista ja määräyksistä sekä ympäristövaatimuksista. Mitkä ovat satamien ja merenkulun haitalliset ympäristövaikutukset ja millä tavoin niitä voidaan vähentää? Mitkä ovat digitalisaation edut ja haitat satamissa? Ja esitetään yleisimmät satamissa käytettävät digitaaliset ratkaisut. Millaisia menetelmiä, tekniikoita ja parhaita käytäntöjä satamissa käytetään?
Opinnäytetyön alkuperäisen suunnitelman tavoitteena oli selvittää Venäjän ja Suomen satamien digitalisoinnin parhaat käytännöt, mutta venäläisiltä ei saatu vastauksia, joten suunnitelmaa muutettiin tutkimaan vain suomalaisten satamien digitalisoinnin parhaita käytäntöjä. Kysely lähetettiin 29 eri satamaan, mistä saatiin 12 vastausta, ja lisäksi tehtiin 3 syvähaastattelua.
Vaikka tutkimuksessa saatujen vastausten määrä oli melko pieni, vastaukset antoivat paljon tietoa, ja aihe näytti olevan vastaajille tuttu. Haastatteluihin annetut vastaukset olivat hyvälaatuisia. Toimeksiantaja hyödyntää tutkimuksesta saatua teoreettista osaa ja tutkimustuloksia projektiin liittyvissä toimissa.
The theoretical part of the thesis consists of various laws and regulations and environmental requirements related to ports or port operations. The objective of this thesis was to study what are the harmful environmental impacts of ports and shipping and what are the different ways in which they can be reduced, what are the advantages and disadvantages of digitalization for ports and present the most common types of digital solutions used in ports and what kind of methods, techniques, best practices are used in ports.
The original plan in the empirical part of the thesis was to identify the best practices of digitalization in Russian and Finnish ports, but no response was received from the Russian operators so the plan was changed to study only the best practices of digitalization in Finnish ports. The questionnaire was sent to 29 different ports, and 12 responses were received. In addition, three in-depth interviews were conducted.
Even if the number of responses obtained in the study was quite low, the responses provided much information, and the topic seemed to be familiar to the respondents. The responses to the interviews were of good quality. The commissioner utilizes the theoretical part and research results obtained from the research in the activities related to the project.