Ohjeistus ulkomainoskampanjan suunnitteluun ja toteutukseen
Vekkeli, Iita-Maria (2020)
Vekkeli, Iita-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812079
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda ohjeistus onnistuneen ulkomainoskampanjan suunnittelun tueksi. Ohjeistus hyödyntää kampanjasuunnittelun parissa työskenteleviä henkilöitä ja antaa käsityksen siitä, mitä kaikkea ulkomainonnan suunnittelussa täytyy huomioida. Lisäksi ohjeistus tarjoaa esimerkkejä erilaisista toteutuksista, jotka toimivat inspiraationa suunnittelulle.
Aihe on kiinnostava ja ajankohtainen, sillä monikanavaisuus ja kuluttajasegmenttien pirstaloituminen luovat haasteita kuluttajan tavoittamiselle. Informaatiotulvasta erottuvat vain ne mainokset, jotka onnistuvat herättämään kuluttajan huomion, ja tämä lienee jokaisen mainoksen tavoitteena. Ulkomainonnan viikkotavoittavuus on jopa 97%, joten onnistuneen suunnitteluprosessin vaikutukset voivat olla merkittäviä.
Teoreettisen viitekehyksen kautta tutustutaan ulkomainontaan, sen suunnitteluun ja vaiku-tusmahdollisuuksiin. Näiden lisäksi tietoperustassa käydään läpi kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä sekä kuluttajan ostoprosessia.
Opinnäytetyössä case-esimerkkinä toimii Umbrolle suunniteltu digitaalinen ulkomainos-kampanja, joka suunniteltiin ja toteutettiin keväällä 2020. Umbrolle suunniteltu kampanja havainnollistaa suunnitteluprosessia käytännössä ja tarjoaa ikkunan yhden toteutuksen perinpohjaiseen tarkasteluun.
Yhdessä tietoperustan, benchmark-menetelmän hyödyntämisen ja Umbron kampanja-suunnitelman avulla muotoutui opinnäytetyön tulos eli visuaalinen ohjeistus ulkomainonnan suunnittelun tueksi. Opinnäytetyössä kerrotaan ohjeistuksen suunnittelusta, sen tavoitteista ja sisällöstä. Lisäksi siinä tutustutaan elämykselliseen mainontaan.
Opinnäytetyö valmistui toukokuussa 2020 ja sitä tullaan hyödyntämään viimeistään saman vuoden syksyllä, kun Umbrolle suunnitellaan seuraavaa kampanjaa.
Aihe on kiinnostava ja ajankohtainen, sillä monikanavaisuus ja kuluttajasegmenttien pirstaloituminen luovat haasteita kuluttajan tavoittamiselle. Informaatiotulvasta erottuvat vain ne mainokset, jotka onnistuvat herättämään kuluttajan huomion, ja tämä lienee jokaisen mainoksen tavoitteena. Ulkomainonnan viikkotavoittavuus on jopa 97%, joten onnistuneen suunnitteluprosessin vaikutukset voivat olla merkittäviä.
Teoreettisen viitekehyksen kautta tutustutaan ulkomainontaan, sen suunnitteluun ja vaiku-tusmahdollisuuksiin. Näiden lisäksi tietoperustassa käydään läpi kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä sekä kuluttajan ostoprosessia.
Opinnäytetyössä case-esimerkkinä toimii Umbrolle suunniteltu digitaalinen ulkomainos-kampanja, joka suunniteltiin ja toteutettiin keväällä 2020. Umbrolle suunniteltu kampanja havainnollistaa suunnitteluprosessia käytännössä ja tarjoaa ikkunan yhden toteutuksen perinpohjaiseen tarkasteluun.
Yhdessä tietoperustan, benchmark-menetelmän hyödyntämisen ja Umbron kampanja-suunnitelman avulla muotoutui opinnäytetyön tulos eli visuaalinen ohjeistus ulkomainonnan suunnittelun tueksi. Opinnäytetyössä kerrotaan ohjeistuksen suunnittelusta, sen tavoitteista ja sisällöstä. Lisäksi siinä tutustutaan elämykselliseen mainontaan.
Opinnäytetyö valmistui toukokuussa 2020 ja sitä tullaan hyödyntämään viimeistään saman vuoden syksyllä, kun Umbrolle suunnitellaan seuraavaa kampanjaa.