Team Factoryn myynnin ja markkinoinnin kehittäminen
Straih, Kevin (2020)
Straih, Kevin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812081
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantajana toimii vuonna 2017 perustettu yritys nimeltä Team Factory. Yritys on Helsingissä palveleva kotimainen yksilöitävien tuotteiden ammattilainen, jonka pääliikeideana on painaa logoja muiden lajien ja yrityksien tekstiileihin, esineisiin, fanituotteisiin eli periaatteessa ihan mihin tuotteisiin vain mihin saa logon painotettua.
Päätutkimusongelmana on miten kehittää Team Factoryn myyntiä ja markkinointia, jotta heidän nimensä tulisi tutuksi uusille potentiaalisille urheiluseuroille. Alaongelmia työssä ovat, mitä erilaisia myynti-ja markkinointikeinoja Team Factory voisi ottaa käyttöön heidän markkinointisuunnitelmaansa, miten liiketoimintaa voisi kehittää ja miten urheiluseurojen seuratuotteiden hankintaprosessi etenee.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä ja vastauksia kerättiin sähköpostijakelun avulla. Vastauksia saatiin yhteensä 59 kappaletta. Kyselytutkimuksen kysymykset on laadittu yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Osaa kysymyksistä toimeksiantaja käyttää myös käytännön myyntityössä asiakkaan kanssa.
Tutkimustulosten perusteella seuranjohdolla on iso rooli seuratuotteiden hankinnassa ja seuratuotteiden ulkoasu on tärkeässä roolissa suuremmissa seuroissa. Sponsorit ja yhteistyökumppanit ovat isoja tekijöitä, kun seurat hankkivat uusia peliasuja tai seuratuotteita. Tuloksista tuli myös esille, että pienemmät seurat pyytävät useimmiten tapauskohtaisesti tarjouksia toimittajilta ja yrityksiltä, kun ovat hankkimassa uusia seuratuotteita tai peliasuja.
Toimeksiantajalla on hyvät lähtökohdat, kun puhutaan peliasujen ja seuratuotteiden valikoimasta, valmistuksesta ja hinnoittelusta, mutta ongelmana on, miten asiakkaat löytävät Team Factoryn tai miten Team Factory löytää heidät. Neljällä kehittämisehdotuksella yritys voisi parantaa heidän liiketoimintaansa ja saada enemmän asiakkaita tulevaisuudessa. Nämä kehittämisehdotukset ovat verkkosivujen päivitys, Google hakukoneoptimoinnin käyttöönotto, sosiaalisen median kanavien käyttöönotto sekä outbound-markkinoinnin lisääminen toimintatapoihin.
Päätutkimusongelmana on miten kehittää Team Factoryn myyntiä ja markkinointia, jotta heidän nimensä tulisi tutuksi uusille potentiaalisille urheiluseuroille. Alaongelmia työssä ovat, mitä erilaisia myynti-ja markkinointikeinoja Team Factory voisi ottaa käyttöön heidän markkinointisuunnitelmaansa, miten liiketoimintaa voisi kehittää ja miten urheiluseurojen seuratuotteiden hankintaprosessi etenee.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä ja vastauksia kerättiin sähköpostijakelun avulla. Vastauksia saatiin yhteensä 59 kappaletta. Kyselytutkimuksen kysymykset on laadittu yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Osaa kysymyksistä toimeksiantaja käyttää myös käytännön myyntityössä asiakkaan kanssa.
Tutkimustulosten perusteella seuranjohdolla on iso rooli seuratuotteiden hankinnassa ja seuratuotteiden ulkoasu on tärkeässä roolissa suuremmissa seuroissa. Sponsorit ja yhteistyökumppanit ovat isoja tekijöitä, kun seurat hankkivat uusia peliasuja tai seuratuotteita. Tuloksista tuli myös esille, että pienemmät seurat pyytävät useimmiten tapauskohtaisesti tarjouksia toimittajilta ja yrityksiltä, kun ovat hankkimassa uusia seuratuotteita tai peliasuja.
Toimeksiantajalla on hyvät lähtökohdat, kun puhutaan peliasujen ja seuratuotteiden valikoimasta, valmistuksesta ja hinnoittelusta, mutta ongelmana on, miten asiakkaat löytävät Team Factoryn tai miten Team Factory löytää heidät. Neljällä kehittämisehdotuksella yritys voisi parantaa heidän liiketoimintaansa ja saada enemmän asiakkaita tulevaisuudessa. Nämä kehittämisehdotukset ovat verkkosivujen päivitys, Google hakukoneoptimoinnin käyttöönotto, sosiaalisen median kanavien käyttöönotto sekä outbound-markkinoinnin lisääminen toimintatapoihin.