Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Samalla tasolla kaikki pelattiin" : asiakkaiden näkemyksiä asiakasosallisuudesta työntekijärekrytoinnissa ikäihmisten palvelutalossa

Pannula, Roosa (2020)

 
Avaa tiedosto
Pannula_Roosa.pdf (189.5Kt)
Lataukset: 


Pannula, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912258
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Lempäälän Kotokampuksella tehtävää asiakasosallistamisen muotoa, jossa asiakkaat ovat osallisina työntekijärekrytoinnissa. Kotokampus on kyläyhteisö, jossa asuu ikäihmisiä, kehitysvammaisia, mielenterveyskuntoutujia ja muistisairaita. Heille tarjotaan palveluasumista ja tehostettua palveluasumista sekä kuntoutus- ja hyvinvointipalveluja. Opinnäytetyön aihe saatiin Kotokampuksen johtajalta. Opinnäytetyöllä tuodaan esille asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksia omaan elämäänsä olemalla mukana valitsemassa työntekijöitä, ja samalla myös tehdä julkisemmaksi ja näkyväksi asiakkaiden osallisuutta Kotokampuksen toimintaan. Työn tavoite oli selvittää, miten asiakkaat kokevat vaikuttamismahdollisuutensa lisääntyneen henkilöstön rekrytointiin ja osallisuutensa haastatteluihin ja mitä kehitettävää tässä toimintatavassa voisi olla.

Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin tekemällä puolistrukturoituja teemahaastatteluja asiakkaille, jotka ovat olleet osallisina työntekijöiden rekrytoinnissa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina neljälle asiakkaalle. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisältöanalyysiä, jossa noudatettiin Tampereen ammattikorkeakoulun tutkimuseettisiä ohjeita. Haastattelututkimus pohjautui asiakasosallisuutta ja rekrytointia käsittelevään kirjallisuuteen.

Tutkimusaineistosta kävi ilmi, että asiakkaat kokevat osallisuutensa työntekijähaastatteluihin hyvänä asiana ja korostivat asiakasosallisuuden parantavan heidän vaikutusmahdollisuuksiaan omaan elämäänsä. Haastattelututkimuksen tulokset ovat linjassa aiemmissa tutkimuksissa saatujen tulosten kanssa, joiden mukaan asiakkaiden mukaan ottamisella lisätään palveluiden asiakaslähtöisyyttä ja osallisuutta. Asiakasosallisuus edistää haastateltavien mielestä hyvän elämän laatua. Aidon osallisuuden tunteen heille tuo se, että he kokevat olevansa haastattelutilanteessa samalla tasolla kuin ammattilaisetkin. Asiakkaiden mielestä myös muistisairas voi olla haastattelijan roolissa. Osallisuudella on asiakkaiden mielestä paljon positiivisia vaikutuksia. Haastatteluissa nousi esille, että parhaimmillaan se kohottaa ikäihmisen itsetuntoa, antaa lisää itsevarmuutta ja tuo merkityksellisyyden tunnetta.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimintaa kannattaa jatkaa samalla tavalla ja näin lisätä palveluiden laatua. Haastatellut asiakkaat ovat todella tyytyväisiä tähän osallistamisen muotoon ja kokevat olevansa yhtä päteviä päättäjiä kuin ammattilaiset.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste