Persoonavetoista hittiradiota tekemässä : millaisista elementeistä kaupallisen radion DJ-vetoiset ohjelmat rakentuvat?
Heimolehto, Kasper (2020)
Heimolehto, Kasper
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912244
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia DJ-vetoisen hittiradion rakennetta ja elementtejä lähetyksen rakentamisessa. Tutkin myös, millainen on DJ-juontajan rooli lähetyksessä ja kuinka paljon juontajan persoonalla on vaikutusta kokonaisprosessissa. Opinnäytetyöllä pyrittiin selvittämään, millainen on vähän puhetta sisältävien, mutta sisältörikkaiden hittiradio-ohjelmien rakenne ja menestyksen avain. Hittiradio-ohjelmien sisältöä tarkastellaan tekijöiden näkökulmasta.
Työni pohjautuu kaupallista radiota käsittelevään lähdekirjallisuuteen. Keskeisenä aineistona ovat Radio NRJ:llä toteutetut teemahaastattelut sekä analysoimani radiolähetys tapaustutkimuksellista tapaa hyödyntäen.
Opinnäytetyössäni selvisi, että hittiradio-ohjelmien rakenne on huomattavasti moniulotteisempi kuin voisi kuuntelijana uskoa. Jokainen elementti on mietitty tarkkaan kovassa kilpailutilanteessa, jossa monipuolisuus ja hiottu lähetysflow ovat ensisijaisen tärkeitä erottautumisen kannalta.
DJ-työskentelyllä on paljon merkitystä musiikkivetoisessa lähetysvirtaradiossa, vaikka puheosuuksia onkin vähän. Musiikin sujuva kytkeytyminen aihejuontoihin ja yleiseen kuuntelukokemukseen tekee DJ-työstä onnistunutta ja helppoa kuunneltavaa.
Tutkimus osoitti, että ajankäyttö ja musiikin tuntemus ovat iso osa DJ-työskentelyn toimivuutta. Koska ylimääräistä aikaa puheelle ei ole, tulee juontajan osata tiivistää asiansa riittävän informatiivisesti. Juontajan persoonan kannalta oli merkittävää huomata, kuinka suuri rooli oman merkityksellisyytensä arvostamisella on. Juontajan tulee olla aidosti läsnäoleva tekijä, joka luottaa omaan persoonallisuuteensa lähetyksen kantavana voimana. The aim of my thesis was to study the structure and elements of a DJ-driven hit radio. I also examined how much of an impact the personality of the presenter has on the overall process? The aim of the thesis was to find out what is the structure and key to success of radio programs with little talk but rich on content. The content of hit radio programs is examined from the perspective of specialists.
My work is based on literature about commercial radio. Essential materials are the thematic interviews on Radio NRJ and the radio broadcast I analyzed by using a case study approach.
In my thesis, it became clear that the structure of hit radio programs is much more multidimensional than one might think as a listener. Each element has been carefully thought out in a highly competitive environment where versatility and polished broadcast flow are paramount to differentiation.
DJ work plays a big role in a music-driven broadcast stream, even though there are very few speech slots. The smooth connection of the music to the subject lines and the general listening experience makes the DJ work successful and easy to listen to.
The study showed that time management and knowledge of music are a big part of how DJ work plays. As there is no extra time to speak, the host must be able to summarize his or her case in a sufficiently informative way. From the point of view of the presenter’s personality, it was significant to note how important the appreciation of one’s own relevance is. The host must be a genuinely present professional who trusts his or her own personality as the driving force behind the broadcast.
Työni pohjautuu kaupallista radiota käsittelevään lähdekirjallisuuteen. Keskeisenä aineistona ovat Radio NRJ:llä toteutetut teemahaastattelut sekä analysoimani radiolähetys tapaustutkimuksellista tapaa hyödyntäen.
Opinnäytetyössäni selvisi, että hittiradio-ohjelmien rakenne on huomattavasti moniulotteisempi kuin voisi kuuntelijana uskoa. Jokainen elementti on mietitty tarkkaan kovassa kilpailutilanteessa, jossa monipuolisuus ja hiottu lähetysflow ovat ensisijaisen tärkeitä erottautumisen kannalta.
DJ-työskentelyllä on paljon merkitystä musiikkivetoisessa lähetysvirtaradiossa, vaikka puheosuuksia onkin vähän. Musiikin sujuva kytkeytyminen aihejuontoihin ja yleiseen kuuntelukokemukseen tekee DJ-työstä onnistunutta ja helppoa kuunneltavaa.
Tutkimus osoitti, että ajankäyttö ja musiikin tuntemus ovat iso osa DJ-työskentelyn toimivuutta. Koska ylimääräistä aikaa puheelle ei ole, tulee juontajan osata tiivistää asiansa riittävän informatiivisesti. Juontajan persoonan kannalta oli merkittävää huomata, kuinka suuri rooli oman merkityksellisyytensä arvostamisella on. Juontajan tulee olla aidosti läsnäoleva tekijä, joka luottaa omaan persoonallisuuteensa lähetyksen kantavana voimana.
My work is based on literature about commercial radio. Essential materials are the thematic interviews on Radio NRJ and the radio broadcast I analyzed by using a case study approach.
In my thesis, it became clear that the structure of hit radio programs is much more multidimensional than one might think as a listener. Each element has been carefully thought out in a highly competitive environment where versatility and polished broadcast flow are paramount to differentiation.
DJ work plays a big role in a music-driven broadcast stream, even though there are very few speech slots. The smooth connection of the music to the subject lines and the general listening experience makes the DJ work successful and easy to listen to.
The study showed that time management and knowledge of music are a big part of how DJ work plays. As there is no extra time to speak, the host must be able to summarize his or her case in a sufficiently informative way. From the point of view of the presenter’s personality, it was significant to note how important the appreciation of one’s own relevance is. The host must be a genuinely present professional who trusts his or her own personality as the driving force behind the broadcast.