Utagerande beteende bland barn på daghem: En litteraturstudie om hur personal på daghem kan stöda barn med utagerande beteende
Lindström, Amanda; Sjöberg, Mira; Tammilehto, Cassandra; Villanen, Frida (2020)
Lataukset:
Lindström, Amanda
Sjöberg, Mira
Tammilehto, Cassandra
Villanen, Frida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812006
Tiivistelmä
Det här examensarbetet är en del av Yrkeshögskolan Novias projekt Resursstarka barn i samarbete med projektet Resursstarka barn – Stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Syftet med arbetet är att ta reda på hur personalen inom småbarnspedagogiken kan stöda barn med utagerande beteende. Arbetet är en litteraturstudie vars analysmetod är en innehållsanalys. Arbetet behandlar teman som socioemotionella färdigheter, utagerande beteende, risk- och skyddsfaktorer, vilka risker det utagerande beteendet kan leda till, bakomliggande faktorer till beteendet, personalens beredskap för att stöda barnet samt resursförstärkande stödåtgärder på daghem. Arbetet är skrivet ur ett resursförstärkande perspektiv och ger läsaren en bild av vad ett utagerande beteende betyder, vad det kan bero på samt hur personalen kan hjälpa och stöda barn med utagerande beteende.
Arbetets resultat visar att stödet till barnet inte enbart handlar om konkreta metoder man kan använda med barnet, utan också om hur personalen bemöter barnet, det egna förhållningssättet samt verksamhetsmiljöns påverkan. I litteraturen framkommer det att personalens närvaro, att lyssna till barnets behov, känslohantering, ett varmt och positivt bemötande, att uppmärksamma barnets styrkor, en inkluderande miljö samt delaktighet är viktiga aspekter i stödet till ett barn med utagerande beteende. Vidare visar resultatet att smågruppsverksamhet, att använda tecken och bilder och att på olika sätt närvara och delta i barnens lek och genom leken träna socioemotionella färdigheter är konkreta sätt på vilka man kan stöda barn med utagerande beteende. Opinnäytetyö on osa Yrkeshögskolan Novian hanketta Resursstarka barn – Stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Opinnäytetyön tavoite on selvittää miten varhaiskasvatuksen henkilöstö voi tukea haastavia lapsia päiväkodissa. Haastavilla lapsilla tarkoitetaan tässä työssä lapsia, jotka ovat aggressiivisia, levottomia ja helposti ärsyyntyviä. Opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus ja analyysimenetelmäksi on valittu sisältöanalyysi. Työ käsittelee sosioemotionaalisia taitoja, lapsen haastavaa käytöstä, riski- ja suojatekijöitä, haastavaa käytöstä riskitekijänä, haastavan käytöksen taustasyitä, varhaiskasvatuksen henkilöstön valmiutta tukea haastavia lapsia sekä miten henkilöstö voi käytännössä tukea näitä lapsia. Työ antaa lukijalle käsityksen siitä, mitä haastava käytös tarkoittaa, mistä se voi johtua sekä miten henkilöstö voi tukea ja auttaa näitä lapsia voimavaroja vahvistavalla tavalla.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että lapselle annettava tuki ei muodostu ainoastaan konkreettisista menetelmistä, vaan myös varhaiskasvatuksen henkilöstön tapa kohdata lapsi, oma lähestymistapa sekä ympäristö ovat suuressa merkityksessä. Kirjallisuudessa nostettiin esiin varhaiskasvattajien läsnäolo, lapsen tarpeiden kuunteleminen, tunnesäätely, lämmin ja positiivinen vuorovaikutus, lasten vahvuuksien huomioiminen ja osallistava ympäristö tärkeinä osina lapsen tukemisessa. Tulokset osoittavat myös, että pienryhmätoiminta, merkkien ja kuvien käyttäminen tukena sekä lapsen leikkeihin osallistuminen eri tavoin ja leikissä sosioemotionaalisten taitojen harjoitteleminen ovat konkreettisia tapoja, joilla voidaan tukea haastavia lapsia päiväkodissa. This thesis is written for Novia University of Applied Sciences as a part of their project Resursstarka barn – Stöd till social utsatta barn inom småbarnspedagogiken. The purpose of the thesis is to find out how day care personnel can support children with externalizing behaviour. The thesis is a literature study and the method used for analysis is qualitative content analysis. The thesis looks deeper into socio-emotional skills among children, externalizing behaviour, risk- and protective factors, what risks the behaviour can lead to, reasons behind the behaviour, the personnel’s preparedness, and different ways to support the child. The thesis is written from a resource – enhancing perspective and gives the reader an understanding of what externalizing behaviour is, what it depends on and how the personnel can support the child.
The result of the thesis shows that the support for the child is not only about concrete methods one can use with the child, but also about how the personnel responds to the child, one’s own approach and the impact of the environment at the day care. In the literature, the personnel’s presence, listening to the child’s needs, regulating emotions, a warm and positive approach, emphasizing the child’s strengths and an including environment are mentioned as important parts of the support of the child. The result also shows that concrete ways that can be used to support the child are working in smaller groups, use of signs and pictures as well as participating in the child’s play in different ways to help him/her train their socio-emotional skills.
Arbetets resultat visar att stödet till barnet inte enbart handlar om konkreta metoder man kan använda med barnet, utan också om hur personalen bemöter barnet, det egna förhållningssättet samt verksamhetsmiljöns påverkan. I litteraturen framkommer det att personalens närvaro, att lyssna till barnets behov, känslohantering, ett varmt och positivt bemötande, att uppmärksamma barnets styrkor, en inkluderande miljö samt delaktighet är viktiga aspekter i stödet till ett barn med utagerande beteende. Vidare visar resultatet att smågruppsverksamhet, att använda tecken och bilder och att på olika sätt närvara och delta i barnens lek och genom leken träna socioemotionella färdigheter är konkreta sätt på vilka man kan stöda barn med utagerande beteende.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että lapselle annettava tuki ei muodostu ainoastaan konkreettisista menetelmistä, vaan myös varhaiskasvatuksen henkilöstön tapa kohdata lapsi, oma lähestymistapa sekä ympäristö ovat suuressa merkityksessä. Kirjallisuudessa nostettiin esiin varhaiskasvattajien läsnäolo, lapsen tarpeiden kuunteleminen, tunnesäätely, lämmin ja positiivinen vuorovaikutus, lasten vahvuuksien huomioiminen ja osallistava ympäristö tärkeinä osina lapsen tukemisessa. Tulokset osoittavat myös, että pienryhmätoiminta, merkkien ja kuvien käyttäminen tukena sekä lapsen leikkeihin osallistuminen eri tavoin ja leikissä sosioemotionaalisten taitojen harjoitteleminen ovat konkreettisia tapoja, joilla voidaan tukea haastavia lapsia päiväkodissa.
The result of the thesis shows that the support for the child is not only about concrete methods one can use with the child, but also about how the personnel responds to the child, one’s own approach and the impact of the environment at the day care. In the literature, the personnel’s presence, listening to the child’s needs, regulating emotions, a warm and positive approach, emphasizing the child’s strengths and an including environment are mentioned as important parts of the support of the child. The result also shows that concrete ways that can be used to support the child are working in smaller groups, use of signs and pictures as well as participating in the child’s play in different ways to help him/her train their socio-emotional skills.