Valokuituverkon rakentamisen kustannuslaskentamenetelmien tutkiminen
Lehto, Hanna (2020)
Lehto, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912304
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selventää ja tutkia, kuinka teleoperaattori rakentaa valokuituverkkoaan ja millaisia prosesseja käytetään rakentamiskustannusten arviointiin. Rakentamisprosessi esitellään työssä suunnittelusta toteutukseen. Kuituverkon rakentamista käsitellään työssä yritysasiakkaiden näkökulmasta.
Kahdesta kustannuslaskentamenetelmästä karkeampaa tutkittiin tarkemmin käyttäen apuna yrityksen toteutuneita kuiturakentamistöitä Suomen isoimmissa kaupungeissa vuosina 2018 ja 2019, mutta myös tämän opinnäytetyön tekijän työtehtävistä havainnoitiin esimerkkitapauksia. Suunniteltuja kustannuksia verrattiin toteutuneisiin kustannuksiin ja pohdittiin kustannuksiin vaikuttaneita syitä.
Opinnäytetyössä käsitellään erilaisten esimerkkien avulla myös, onko nykyinen laskentamenetelmä toimiva ja miten sitä voidaan kehittää paremmaksi ja tarkemmaksi nykyisestä. Menetelmän toimivuuden parantamiseksi esitetään kolmatta liikennevaloaluetta sekä parempaa kommunikaatiota asiakkaan kanssa jo ennen kuitusuunnitelmaa. Esitettyjä kehitysehdotuksia pohdittiin myös tulevaisuuden automatisointiprosessit huomioiden.
Kahdesta kustannuslaskentamenetelmästä karkeampaa tutkittiin tarkemmin käyttäen apuna yrityksen toteutuneita kuiturakentamistöitä Suomen isoimmissa kaupungeissa vuosina 2018 ja 2019, mutta myös tämän opinnäytetyön tekijän työtehtävistä havainnoitiin esimerkkitapauksia. Suunniteltuja kustannuksia verrattiin toteutuneisiin kustannuksiin ja pohdittiin kustannuksiin vaikuttaneita syitä.
Opinnäytetyössä käsitellään erilaisten esimerkkien avulla myös, onko nykyinen laskentamenetelmä toimiva ja miten sitä voidaan kehittää paremmaksi ja tarkemmaksi nykyisestä. Menetelmän toimivuuden parantamiseksi esitetään kolmatta liikennevaloaluetta sekä parempaa kommunikaatiota asiakkaan kanssa jo ennen kuitusuunnitelmaa. Esitettyjä kehitysehdotuksia pohdittiin myös tulevaisuuden automatisointiprosessit huomioiden.