Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suomen ruokamatkailustrategian päivitys 2020-2028 - ruokamatkailualalla toimivien henkilöiden näkökanta

Borgenström, Peppi (2020)

 
Avaa tiedosto
Borgenstrom_Peppi.pdf (4.602Mt)
Lataukset: 


Borgenström, Peppi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912284
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Hungry for Finland -ruokamatkailun kehittämishankkeelle. Hanke on koordinoimassa nykyiselle ruokamatkailustrategialle päivitystä vuosille 2020-2028.

Työn pääongelmana on selvittää, mikä on ruokamatkailualalla toimivien henkilöiden näkemys Suomen ruokamatkailustrategian uudistamistarpeista. Alaongelmina pohditaan: millaisia muutoksia nykyiseen strategiaan halutaan, millainen verkosto ruokamatkailun ympärille kannattaa rakentaa ja miten vastuullisuus näkyy Suomen ruokamatkailussa. Opinnäytetyön tuloksena syntyy rakennuspalikoita ruokamatkailustrategian päivitystä varten. Aihe on rajattu koskemaan Suomen ruokamatkailualalla toimivia henkilöitä valtakunnallisesti.

Ruokamatkailu on ruokaan ja juomaan liittyviä elämyksiä. Ruokamatkailija matkustaa kohdatakseen paikalliset maut ja sitä myötä paikan hengen. Hyvin rakennettu strategia on tehokkain tapa kehittää ruokamatkailua. Suomen ensimmäinen ruokamatkailustrategia laadittiin vuosille 2015-2020. Ruokamatkailun trendeihin vaikuttavat vahvasti megatrendit, kuten vastuullisuus ja teknologian lisääntyminen. Yhteiskuntavastuullisesti toimiva yritys huomio toimintansa taloudelliset, sosiokulttuuriset ja ympäristövaikutukset. Vastuullisuuden pääelementit ruokamatkailussa ovat paikallisuus ja autenttisuus, hävikin minimointi sekä vastuulliset hankinnat.

Tutkimustyyppinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisia menetelmiä käyttäen. Aineisto kerättiin syksyllä 2019 järjestetyistä alueellisilta ruokamatkailun tuotteistamisen teemapäivistä. Osana teemapäiviä järjestettiin strategiatyöpaja, jossa osallistujat täyttivät ohjatusti avoimia kysymyksiä sisältäneen tehtäväpaperin. Täytetyt 113 paperia toimivat opinnäytetyön aineistona. Aineisto kirjoitettiin puhtaaksi ja teemoiteltiin, jonka jälkeen tulokset kvantifioitiin helpommin käsiteltävän muotoon. Työ valmistui toukokuussa 2020.

Tutkimuksen mukaan strategiaan halutaan markkinointiin liittyviä toimenpidekokonaisuuksia ja helposti toteutettavia toimenpiteitä sen tueksi. Vastuullisuus halutaan strategiaan ydinviestiksi. Tällä hetkellä vastuullisuus näkyy vastaajien mukaan Suomen ruokamatkailussa ympäristö- ja sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Yhteistyön merkitystä toivotaan korostettavan ja sen vahvistamiseksi toimialarajat ylittävää valtakunnallista ruokamatkailuverkostoa. Tuotekehityksessä painopisteeksi halutaan helppous ja saatavuus.

Tutkimuksesta saatiin kuva ruokamatkailun nykytilasta alalla toimivien henkilöiden näkökulmasta. Nykyistä strategiaa pidetään melko ajankohtaisena, mutta sen sisäistämisessä vaikuttaa olevan ongelmia. Strategiaan kannattaa lisätä helposti toteuttavia ja luettavia toimenpiteitä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste