Lasten kokemuksia MLL:n Kaakkois-Suomen piirin kaveritoiminnasta
Härkönen, Jenna; Hiltunen, Tanja (2020)
Härkönen, Jenna
Hiltunen, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912294
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Kaakkois-Suomen piirin kanssa yhteistyössä. Tutkimuksessa tarkoituksena oli saada tietoa lasten kokemuksista MLL:n Kaakkois-Suomen piirin kaveritoiminnasta ja kaveritoiminnan vaikutuksista heidän elämäänsä. Opinnäytetyössä tuotettiin tutkimustietoa, jota MLL:n Kaakkois-Suomen piiri voi hyödyntää kaveritoimintansa kehittämisessä ja toimintansa vuosiraportoinnissa. Tutkimuksen avulla selvitettiin, minkälaisia vaikutuksia kaveritoiminnalla oli ollut lapseen, kuten mitä toiminta oli tuonut lapselle, miten toimintaa oli toteutettu ja miten lasten osallisuus näkyi toiminnassa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin sosiaalisten suhteiden, erityisesti turvallisten aikuissuhteiden merkitystä lapsuudessa, aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutussuhdetta sekä vapaaehtoistoimintaa ja sen motiiveja ja haasteita. Lisäksi teoriaosiossa esiteltiin Mannerheimin Lastensuojeluliittoa, MLL:n Kaakkois-Suomen piiriä ja kaveritoimintaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Haastattelut tehtiin joulukuun 2019 - helmikuun 2020 aikana ja kaiken kaikkiaan tutkimukseen osallistui kuusi lasta Kouvolasta, Haminasta ja Lappeenrannasta. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla pääsääntöisesti tutkimuskysymyksiin pohjautuen. Tutkimuskysymykset olivat: Mikä on lapsen käsitys kaveritoiminnan aloittamisen syistä? Miten kaveritoiminta on vaikuttanut lapsen elämäntilanteisiin / niihin syihin, joiden vuoksi kaveritoiminta aloitettiin? Miten kaveritoimintaa on toteutettu?
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki haastatellut lapset kokivat kaveritoiminnan hyvänä toimintana. Lapset kertoivat viihtyneensä aikuiskaverinsa kanssa ja kertoivat tehneensä yhdessä paljon erilaisia asioita, joita lapset pääsääntöisesti saivat toivoa kaveriltaan. Suurin osa lapsista koki tulleensa iloisemmaksi aikuiskaverin myötä ja kaikki lapset kokivat saaneensa aikuiskaverista seuraa, ettei heidän tarvinnut olla yksin. This thesis was conducted in co-operation with the southeastern regional association of the Mannerheim League for Child Welfare. The objective was to acquire information of children’s experiences of friend activity of the association and the effects friend activity had on their lives. The purpose was to find out what the activity had given to the child, how the activity was conducted and how the children’s participation was visible in the activity.
The conceptual framework of the thesis discussed the effect of social relationships in childhood, especially safe relationships with adults, the interdependency between an adult and a child and volunteer work and its motives and challenges. Additionally, the Mannerheim League for Child Welfare, its southeastern regional association and friend activity were discussed.
The research was conducted as a qualitative research. The material was gathered by means of semi-structured theme interviews. The interviews were carried out between December 2019 and February 2020, and all in all six children from Kouvola, Hamina and Lappeenranta took part in the research. The gathered material was analysed by thematic analysis mainly based on the research questions. The research questions were as follows: What is a child’s perception of the reasons to start friend activity? How has friend activity affected the child’s life situation / the reasons why the friend activity was started? How has friend activity been implemented?
The results showed that every interviewed child experienced friend activity in a positive way. The children said they enjoyed themselves with their adult friend, and that they did various activities together, which they mainly were able to request from their friend. Most of the children felt they had become happier with the adult friend and every child felt that their adult friend gave them company, and they did not need to be alone.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin sosiaalisten suhteiden, erityisesti turvallisten aikuissuhteiden merkitystä lapsuudessa, aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutussuhdetta sekä vapaaehtoistoimintaa ja sen motiiveja ja haasteita. Lisäksi teoriaosiossa esiteltiin Mannerheimin Lastensuojeluliittoa, MLL:n Kaakkois-Suomen piiriä ja kaveritoimintaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Haastattelut tehtiin joulukuun 2019 - helmikuun 2020 aikana ja kaiken kaikkiaan tutkimukseen osallistui kuusi lasta Kouvolasta, Haminasta ja Lappeenrannasta. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla pääsääntöisesti tutkimuskysymyksiin pohjautuen. Tutkimuskysymykset olivat: Mikä on lapsen käsitys kaveritoiminnan aloittamisen syistä? Miten kaveritoiminta on vaikuttanut lapsen elämäntilanteisiin / niihin syihin, joiden vuoksi kaveritoiminta aloitettiin? Miten kaveritoimintaa on toteutettu?
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki haastatellut lapset kokivat kaveritoiminnan hyvänä toimintana. Lapset kertoivat viihtyneensä aikuiskaverinsa kanssa ja kertoivat tehneensä yhdessä paljon erilaisia asioita, joita lapset pääsääntöisesti saivat toivoa kaveriltaan. Suurin osa lapsista koki tulleensa iloisemmaksi aikuiskaverin myötä ja kaikki lapset kokivat saaneensa aikuiskaverista seuraa, ettei heidän tarvinnut olla yksin.
The conceptual framework of the thesis discussed the effect of social relationships in childhood, especially safe relationships with adults, the interdependency between an adult and a child and volunteer work and its motives and challenges. Additionally, the Mannerheim League for Child Welfare, its southeastern regional association and friend activity were discussed.
The research was conducted as a qualitative research. The material was gathered by means of semi-structured theme interviews. The interviews were carried out between December 2019 and February 2020, and all in all six children from Kouvola, Hamina and Lappeenranta took part in the research. The gathered material was analysed by thematic analysis mainly based on the research questions. The research questions were as follows: What is a child’s perception of the reasons to start friend activity? How has friend activity affected the child’s life situation / the reasons why the friend activity was started? How has friend activity been implemented?
The results showed that every interviewed child experienced friend activity in a positive way. The children said they enjoyed themselves with their adult friend, and that they did various activities together, which they mainly were able to request from their friend. Most of the children felt they had become happier with the adult friend and every child felt that their adult friend gave them company, and they did not need to be alone.