Etablering och uppföljning av KPI som mäter försäljningsprocessen för Beamex Oy Ab
Liljedahl, William (2020)
Liljedahl, William
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012485
Tiivistelmä
I detta examensarbete har ett verktyg som mäter försäljningsprocessen för företaget Beamex Oy Ab etablerats.
Genom att diskutera och analysera vad prestanda betyder för denna process, har några KPI som anses viktiga tagits fram och enheterna för dessa mått har valts. Metodiken hur denna information skall tas ut, med vilket verktyg och vad som förväntas av denna process har definierats.
Teorin och metodiken bakom datainsamlingen, hanteringen och visualiseringen av denna data har presenterats för att få en bättre förståelse av vad som var majoriteten av arbetet för att bygga upp själva verktyget.
Nuvarande situationen av företaget har förklarats för att ge en bild av hur processen sker i nuvarande situation, och för att visa i vilket skede informationen tas i beaktan för att presentera de värden som ses.
Resultatet har presenterats i figurer som är till majoritet skärmdumpar av verktyget i användning. Känslig data har censorerats i vissa figurer för att inte presentera för offentligt företagsinformation. This thesis has been done on behalf of the sales process manager and quality planning at Beamex Oy Ab. The company produces calibrators and develops software for technical calibration solutions.
Beamex products are modular and require calibration certificates, which results in all products being made-to-order. Reducing delivery time is therefore very important, and almost all stages of production are measured.
The purpose of the thesis is to create and implement a tool that can measure a KPI (Key performance indicator) for the internal sales process, where the time between finished product and invoiced shipment is measured.
The goal is also that the tool can continuously process this data and give an average of time, which the product spent finished in the storage space but not been invoiced. Since Beamex invoices when a shipment is sent, finished products that are in shelves are tied up capital for the company.
The main causes of these shipments are delayed and where the workload is greatest can also be analyzed in this tool.
The result consists of graphs showing the time spent on average as a finished product awaits the sales process.
Genom att diskutera och analysera vad prestanda betyder för denna process, har några KPI som anses viktiga tagits fram och enheterna för dessa mått har valts. Metodiken hur denna information skall tas ut, med vilket verktyg och vad som förväntas av denna process har definierats.
Teorin och metodiken bakom datainsamlingen, hanteringen och visualiseringen av denna data har presenterats för att få en bättre förståelse av vad som var majoriteten av arbetet för att bygga upp själva verktyget.
Nuvarande situationen av företaget har förklarats för att ge en bild av hur processen sker i nuvarande situation, och för att visa i vilket skede informationen tas i beaktan för att presentera de värden som ses.
Resultatet har presenterats i figurer som är till majoritet skärmdumpar av verktyget i användning. Känslig data har censorerats i vissa figurer för att inte presentera för offentligt företagsinformation.
Beamex products are modular and require calibration certificates, which results in all products being made-to-order. Reducing delivery time is therefore very important, and almost all stages of production are measured.
The purpose of the thesis is to create and implement a tool that can measure a KPI (Key performance indicator) for the internal sales process, where the time between finished product and invoiced shipment is measured.
The goal is also that the tool can continuously process this data and give an average of time, which the product spent finished in the storage space but not been invoiced. Since Beamex invoices when a shipment is sent, finished products that are in shelves are tied up capital for the company.
The main causes of these shipments are delayed and where the workload is greatest can also be analyzed in this tool.
The result consists of graphs showing the time spent on average as a finished product awaits the sales process.