”Att jämföra sig själv är en del av musikerns liv” : En studie om musikstuderandes uppfattningar av självkritikens uttryck och inverkan på det kreativa skapandet
Ruokolahti, Annika (2020)
Ruokolahti, Annika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912436
Tiivistelmä
Forskning påvisar att psykisk ohälsa är ett stort problem hos musiker. Pressen och kraven ifrån musikindustrin i samband med en ständig påfrestning av att prestera, kan bli väldigt utslitande för den självkritiske musikern. Diskussionen om detta faktum behöver öppnas upp. Det övergripande syftet med detta arbete är att öka kunskapen om självkritikens uttryck och inverkan på den upplevda prestationen och det kreativa skapandet hos musikstuderanden vid universitet och högskola, för att bättre kunna upptäcka och hantera osund självkritik i pedagogiskt arbete. Forskningsfrågorna som undersöks är: Vad karaktäriserar självkritik? Hur konkretiseras självkritiken hos musikstuderande? Hurdant stöd önskar en självkritisk person få? För att få svar på forskningsfrågorna gjordes dels en teoretisk textanalys, dels en empirisk studie med utgångspunkt i fenomenografisk forskningsansats. Det empiriska underlaget utgörs av fyra musikstuderande på universitet och yrkeshögskola och som datainsamlingsmetod användes intervju.
Undersökningens resultat visar att självkritik karaktäriseras av beteenden som handlar om att peka ut och uppmärksamma fel och brister hos sig själv. Självkritiken lyfter fram ouppnåeliga krav på prestation, förväntningar och ideal som utlöser känslor av otillräcklighet och misslyckande. Självkritiken kan därmed strakt hota självbilden och självkänslan eftersom den utlöser affektioner, emotioner och känslor av värdelöshet, inkompetens, skam och ångest. Detta inverkar även på motivation, prestation och kreativitet. En självkritisk elev kan stöttas genom medkänsla och uppbyggande självkänsla. Research shows that mental illness is a major problem for musicians. The pressure and demands of the music industry in conjunction with the constant stress of performing can be very exhausting for the self-‐critical musician. The discussion of this subject needs to be opened up. The overall purpose of this work is to increase the knowledge of the expression of self-‐criticismand the impact on perceived performance and the creative processof music students at Universities and Universities of Applied Sciences, in order to discover and deal with unhealthy self-‐criticism in educational work in a better way. The research questions explored are: What characterizes self-‐criticism? How is self-‐criticism concretized in music students? What kind of supportdoes a self-‐critical person want? To obtain answers to the research questions, a theoretical text analysis was performed and an empirical study based on phenomenographic research approach. The empirical data is based of four interviews with music students at Universities and Universities of Applied Sciences.
The results of the study show that self-‐criticism is characterized by behaviors of pointing out and focusing on faults and deficiencies in oneself. Self-‐criticism highlightsunreachable demands on achievement, expectations and ideals that trigger feelings of inadequacy and failure. Self-‐criticism can threaten self-‐image and self-‐esteem as it triggers affections, emotions and feelings of worthlessness, incompetence, shame and anxiety. This also affects motivation, performance and creativity. Self-‐critical students can be supported by compassion and constructive self-‐esteem.
Undersökningens resultat visar att självkritik karaktäriseras av beteenden som handlar om att peka ut och uppmärksamma fel och brister hos sig själv. Självkritiken lyfter fram ouppnåeliga krav på prestation, förväntningar och ideal som utlöser känslor av otillräcklighet och misslyckande. Självkritiken kan därmed strakt hota självbilden och självkänslan eftersom den utlöser affektioner, emotioner och känslor av värdelöshet, inkompetens, skam och ångest. Detta inverkar även på motivation, prestation och kreativitet. En självkritisk elev kan stöttas genom medkänsla och uppbyggande självkänsla.
The results of the study show that self-‐criticism is characterized by behaviors of pointing out and focusing on faults and deficiencies in oneself. Self-‐criticism highlightsunreachable demands on achievement, expectations and ideals that trigger feelings of inadequacy and failure. Self-‐criticism can threaten self-‐image and self-‐esteem as it triggers affections, emotions and feelings of worthlessness, incompetence, shame and anxiety. This also affects motivation, performance and creativity. Self-‐critical students can be supported by compassion and constructive self-‐esteem.