Leikkuupuimurin sähköisen seisontajarrun suunnittelu : Sampo Rosenlew C10 2.0
Suokas, Eetu (2020)
Suokas, Eetu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012522
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuotettiin suunnitelma sähköisestä seisontajarrusta Sampo-Rosenlew C10 2.0 -leikkuupuimuriin. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Virhydro Oy:n ja heidän asiakkaansa kanssa. Työssä laadittiin suunnitelma sähköisen seisontajarrun vaatimuksista ja komponenteista, jotta sähköinen seisontajarru voidaan myöhemmin toteuttaa. Tavoitteena oli tuottaa suunnitelma, jota hyödyntäen olisi selkeää toteuttaa seisontajarrun sähköistäminen Sampo-Rosenlew leikkuupuimuriin.
Opinnäytetyössä tutustutaan jarrujärjestelmiin ja niiden lainsäädäntöön. Myös asiakkaan leikkuupuimuriin käytiin tutustumassa ja tutkimassa tarkemmin siinä olevaa mekaanista seisontajarrujärjestelmää. Tutustumisen yhteydessä suoritettiin muutamia mittauksia, joiden avulla mitoitettiin komponentteja. Työssä haettiin sähköisen seisontajarrun toteutukseen tarvittavat komponentit. Tarvittavien komponenttien toimintaan perehdyttiin ja niiden toiminta on selitetty.
Lopputuloksena suunnittelutyöstä on tämä raportti, jossa tarvittavat komponentit ovat koottuna yhteen ja niiden toiminta ja osuus jarrujärjestelmästä käy ilmi. Tarvittavien komponenttien sähkökytkennöistä on laadittu suunnitelma. Sähköisen seisontajarrun toiminta on kuvattu. Suunnitellun järjestelmän komponenteista ja asennustyöstä on laadittu kustannusarvio. Komponenttien sijoittelua on suunniteltu alustavasti, mutta niiden todelliset asennuspaikat saattavat hieman muuttua asennusvaiheessa.
Opinnäytetyössä tutustutaan jarrujärjestelmiin ja niiden lainsäädäntöön. Myös asiakkaan leikkuupuimuriin käytiin tutustumassa ja tutkimassa tarkemmin siinä olevaa mekaanista seisontajarrujärjestelmää. Tutustumisen yhteydessä suoritettiin muutamia mittauksia, joiden avulla mitoitettiin komponentteja. Työssä haettiin sähköisen seisontajarrun toteutukseen tarvittavat komponentit. Tarvittavien komponenttien toimintaan perehdyttiin ja niiden toiminta on selitetty.
Lopputuloksena suunnittelutyöstä on tämä raportti, jossa tarvittavat komponentit ovat koottuna yhteen ja niiden toiminta ja osuus jarrujärjestelmästä käy ilmi. Tarvittavien komponenttien sähkökytkennöistä on laadittu suunnitelma. Sähköisen seisontajarrun toiminta on kuvattu. Suunnitellun järjestelmän komponenteista ja asennustyöstä on laadittu kustannusarvio. Komponenttien sijoittelua on suunniteltu alustavasti, mutta niiden todelliset asennuspaikat saattavat hieman muuttua asennusvaiheessa.