Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kun soittaminen muiden edessä ahdistaa : ajatuksia alisuoriutumiseen johtavasta esiintymisjännityksestä kärsiville ja heidän opettajilleen

Miettinen, Hanna-Viola (2019)

 
Avaa tiedosto
Pääartikkeli (366.6Kt)
Lataukset: 


Miettinen, Hanna-Viola
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012503
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on perehtyä syihin, jotka saattavat aiheuttaa musiikinopiskelijalle kohtuuttoman suurta esiintymisjännitystä ja sitä kautta myös alisuoriutumista esiintymistilanteessa. Lisäksi työssä pyritään löytämään keinoja tilanteen helpottamiseksi.

Aihetta käsitellään lähdekirjallisuuden avulla. Aluksi tarkastellaan psykologian näkökulmasta erilaisia yksilöllisiä syitä, jotka voivat vaikuttaa liiallisen esiintymisjännityksen syntyyn. Seuraavaksi perehdytään soitonopettajan vaikutukseen jännittäjän kanssa työskennellessä. Lopuksi esitellään joitakin mentaaliharjoittelun keinoja.

Tässä opinnäytetyössä esitetystä tietoudesta voivat hyötyä sekä soitonopiskelijat että soitonopettajat. Ongelmatapauksissa tilanne voi helpottua, kun molemmat osapuolet tulevat tietoisiksi asiaan liittyvistä näkökohdista ja voivat täten itse erilaisilla ratkaisuilla vaikuttaa positiivisesti tilanteeseen. Tässä opinnäytetyössä esillä oleva aihe olisi myös tärkeä huomioida musiikkipedagogien ammatillisessa koulutuksessa.
 
The thesis studies and considers the reasons that may cause a music student unconscionable stage fright which leads to underachievement. Furthermore, in this thesis, different ways that could ease the situation are explored.

The subject of this thesis is handled with the help of source books. First, different individual reasons that may result in excessive stage fright are examined from the psychological perspective. Next, the instrument teacher’s influence on the student’s performance anxiety is observed. Finally, some mental practice methods are offered to make performing easier for the instrumentalist.

The knowledge presented in this thesis can benefit both music students and their teachers. In problematic cases, a situation can be facilitated when both parties become aware of the viewpoints on the matter and can thus affect a situation positively with different solutions. The subject presented in this thesis should be taken into account when planning the music pedagogues' vocational education.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste