Yhdessä koululaisille: Kouluterveydenhuollon ja fysioterapian yhteiskehittäminen Kuusiolinna Terveydessä
Leppäkangas, Katri (2020)
Leppäkangas, Katri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128610
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni liittyi Kuusiolinna Terveys Oy:n kouluterveydenhuollon ja fysioterapian yhteistyön ja palveluiden kehittämiseen. Suomen Fysioterapeutit laativat vuonna 2019 suosituksen koululaisten ja opiskelijoiden fysioterapiasta kouluympäristössä. Tämän suosituksen mukaisesti arvioitiin kouluterveydenhuollon fysioterapiapalveluiden ajantasaisuutta Kuusiolinnan Terveydessä.
Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää palveluiden nykytilaa, fysioterapian ja kouluterveydenhuollon yhteistyön toimivuutta, selvittää ennaltaehkäisevien palveluiden määrä ja selvittää miten fysioterapiaa voidaan toteuttaa Fysioterapeutit kouluille -näkökulman suuntaan. Tarkoituksena oli kehittää kuntoutuksen ja kouluterveydenhuollon yhteistoimintaa.
Toimintatutkimuksen aineistoa kerättiin kyselyillä ja palavereissa käytettiin nauhuria ja videokameraa dokumentoinnin välineitä. Lisäksi tutkija teki omia muistiinpanoja, joita hyödynnettiin tutkimuksessa. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimus osoitti sen, että Kuusiolinna Terveyden kouluterveydenhuollossa fysioterapeuttien tarjoamien ennaltaehkäisevien palveluiden määrä on vähäistä ja kouluille jalkautuminen on epätasaista alueella. Yhteistyö kouluterveydenhuollon terveydenhoitajien ja fysioterapeuttien välillä toimii hyvin ja erinomaista oli, että fysioterapiaan pääsee matalalla kynnyksellä. Yhteisille palavereille koettiin tarvetta.
Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää palveluiden nykytilaa, fysioterapian ja kouluterveydenhuollon yhteistyön toimivuutta, selvittää ennaltaehkäisevien palveluiden määrä ja selvittää miten fysioterapiaa voidaan toteuttaa Fysioterapeutit kouluille -näkökulman suuntaan. Tarkoituksena oli kehittää kuntoutuksen ja kouluterveydenhuollon yhteistoimintaa.
Toimintatutkimuksen aineistoa kerättiin kyselyillä ja palavereissa käytettiin nauhuria ja videokameraa dokumentoinnin välineitä. Lisäksi tutkija teki omia muistiinpanoja, joita hyödynnettiin tutkimuksessa. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimus osoitti sen, että Kuusiolinna Terveyden kouluterveydenhuollossa fysioterapeuttien tarjoamien ennaltaehkäisevien palveluiden määrä on vähäistä ja kouluille jalkautuminen on epätasaista alueella. Yhteistyö kouluterveydenhuollon terveydenhoitajien ja fysioterapeuttien välillä toimii hyvin ja erinomaista oli, että fysioterapiaan pääsee matalalla kynnyksellä. Yhteisille palavereille koettiin tarvetta.