Visiosta valuutaksi : näkökulmia luovuuteen ja luovan asiantuntijaorganisaation liiketoimintaan
Eerikäinen, Nitta (2019)
Eerikäinen, Nitta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112815
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan luovuutta ja luovan prosessin vaiheita osana luovien organisaatioiden toimintaa. Työssä avataan luovuutta yksilön näkökulmasta sekä luovassa organisaatiossa vaikuttavien elementtien, kuten motivaation, johtamisen ja viestinnän suhdetta luovaan työskentelyyn.
Luovien organisaatioiden luovasta prosessista on yleisesti olemassa vähäisesti tietoa, joten tässä työssä käydään läpi yleisiä luovan prosessin vaiheita ja niiden suhdetta toisiinsa. Luova prosessi on rutiininomainen ja hyvin projektikohtaisesti muuttuva työskentelymetodi, joka vaatii osakseen hyviä tiimityöskentelytaitoja, avointa viestintäkulttuuria sekä luovien osaajien vankkaa ammattitaitoa työskennellä muuttuvassa ja paineistetussa työkulttuurissa.
Työn tutkimukseen on käytetty avuksi kirjallisuudesta ja verkkoaineistoista poimittua lähdemateriaalia, sekä kyselytutkimusta luovassa organisaatiossa työskentelevien työskentelytavoista luovuuden ja johtamisen parissa sekä luovan prosessin vaiheista.
Opinnäytetyö on hyvä perustietopaketti kaikille niille, joita kiinnostaa, mitä luovuus on ja mitä se vaatii niiltä ihmisiltä, jotka joutuvat käyttämään luovuutta työssään joka päivä. Luova prosessi antaa myös näkökulmia asiakkaan roolissa esiintyville yrityksille, kun ollaan tilaamassa toimeksiantoa luovalta organisaatiolta. This thesis explores creativity and the stages of the creative process as part of the operation of creative organizations. This work defines creativity from the perspective of the individual and elements that influence the relationship of creative work in creative organizations, such as motivation, leadership and communication.
There is generally little information about the creative process in creative organizations, so this work goes through the general stages of the creative process and their relationship to each other. The creative process is a routine and very project-specific working method that requires good teamwork skills, an open communication culture and a strong professional ability of creative professionals to work in a changing and pressured work culture.
The research has been done with the help of literature and online source material, as well as a survey of the working methods of the creative organization in the stages of creativity, leadership and the creative process.
This thesis is a good basic information package for anyone who is interested in what creativity is and what it requires from people who have to use creativity in their work every day. The creative process also provides perspectives for companies in the role of client when making an assignment from a creative organization.
Luovien organisaatioiden luovasta prosessista on yleisesti olemassa vähäisesti tietoa, joten tässä työssä käydään läpi yleisiä luovan prosessin vaiheita ja niiden suhdetta toisiinsa. Luova prosessi on rutiininomainen ja hyvin projektikohtaisesti muuttuva työskentelymetodi, joka vaatii osakseen hyviä tiimityöskentelytaitoja, avointa viestintäkulttuuria sekä luovien osaajien vankkaa ammattitaitoa työskennellä muuttuvassa ja paineistetussa työkulttuurissa.
Työn tutkimukseen on käytetty avuksi kirjallisuudesta ja verkkoaineistoista poimittua lähdemateriaalia, sekä kyselytutkimusta luovassa organisaatiossa työskentelevien työskentelytavoista luovuuden ja johtamisen parissa sekä luovan prosessin vaiheista.
Opinnäytetyö on hyvä perustietopaketti kaikille niille, joita kiinnostaa, mitä luovuus on ja mitä se vaatii niiltä ihmisiltä, jotka joutuvat käyttämään luovuutta työssään joka päivä. Luova prosessi antaa myös näkökulmia asiakkaan roolissa esiintyville yrityksille, kun ollaan tilaamassa toimeksiantoa luovalta organisaatiolta.
There is generally little information about the creative process in creative organizations, so this work goes through the general stages of the creative process and their relationship to each other. The creative process is a routine and very project-specific working method that requires good teamwork skills, an open communication culture and a strong professional ability of creative professionals to work in a changing and pressured work culture.
The research has been done with the help of literature and online source material, as well as a survey of the working methods of the creative organization in the stages of creativity, leadership and the creative process.
This thesis is a good basic information package for anyone who is interested in what creativity is and what it requires from people who have to use creativity in their work every day. The creative process also provides perspectives for companies in the role of client when making an assignment from a creative organization.