Vieraskieliset sovittelutoimiston asiakkaina : jatko- ja tukipalveluihin ohjaamisen kehittäminen
Lehtinen, Emma; Lehto, Sissi (2020)
Lehtinen, Emma
Lehto, Sissi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012702
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena on kehittää Varsinais-Suomen sovittelutoimiston vieraskielisten asiakkaiden jatko- ja tukipalveluihin ohjaamista käytännöllisemmäksi ja asiakaslähtöisemmäksi. Jatko- ja tukipalveluihin ohjaus on lakisääteinen osa sovitteluprosessia ja sovittelua toteuttaville vapaaehtoissovittelijoille halutaan tarjota paremmat valmiudet toteuttaa tätä prosessin osaa. Kehittämistyön toimeksiantajana toimii Varsinais-Suomen sovittelutoimisto.
Jatko- ja tukipalveluihin ohjaamista kehitettiin vieraskielisille suunnattujen palveluiden kartoittamisella sekä tarjoamalla vapaaehtoissovittelijoille tukea vieraskielisten asiakkaiden ohjaamiseen jatko- ja tukipalveluihin ohjaamiseen teemapäivän muodossa.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi vieraskielisten asiakkaiden näkökulmasta päivitetty Opas jatko- ja tukipalveluihin ohjaamiseen -kansio sekä Vieraskieliset sovittelutoimiston asiakkaina -teemapäivä vapaaehtoissovittelijoiden itsenäisen opiskelun tueksi. The purpose of the development project is to improve Southwest Finland’s mediation office’s instruction and guidance to support services to match the needs of foreign language speaking clients in mediation, making the process more practical and customer oriented. Instruction and guidance to support services in mediation services is a statutory part of the mediation process. It is desirable to give better tools for the mediation office’s volunteer mediators to carry out this part of the mentioned process. The client of the development project is Southwest Finland’s mediation office.
The development project was carried out by mapping service providers in Turku region and providing the volunteer mediators better abilities to instruct and guide foreign speaking clients towards support services. Above-mentioned was offered in the form of a theme day.
As a product of the development project, a guide folder for guidance and counselling to support services for mediators was updated. In addition, a theme day about foreign language speaking clients in mediaton services was created to support the self-education process of mediators.
Jatko- ja tukipalveluihin ohjaamista kehitettiin vieraskielisille suunnattujen palveluiden kartoittamisella sekä tarjoamalla vapaaehtoissovittelijoille tukea vieraskielisten asiakkaiden ohjaamiseen jatko- ja tukipalveluihin ohjaamiseen teemapäivän muodossa.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi vieraskielisten asiakkaiden näkökulmasta päivitetty Opas jatko- ja tukipalveluihin ohjaamiseen -kansio sekä Vieraskieliset sovittelutoimiston asiakkaina -teemapäivä vapaaehtoissovittelijoiden itsenäisen opiskelun tueksi.
The development project was carried out by mapping service providers in Turku region and providing the volunteer mediators better abilities to instruct and guide foreign speaking clients towards support services. Above-mentioned was offered in the form of a theme day.
As a product of the development project, a guide folder for guidance and counselling to support services for mediators was updated. In addition, a theme day about foreign language speaking clients in mediaton services was created to support the self-education process of mediators.