Huoltajien osallisuuden tukeminen Paraisten kaupungin varhaiskasvatuksessa
Nummela, Emilia; Pirhonen, Anna-Leena (2020)
Nummela, Emilia
Pirhonen, Anna-Leena
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012581
Tiivistelmä
Toimiva kasvatusyhteistyö huoltajien ja henkilöstön välillä on merkityksellistä lapsen laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumisessa. Valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman mukaan huoltajilla on oltava mahdollisuus osallistua varhaiskasvatuksen toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen yhteistyössä henkilöstön kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa, miten huoltajien osallisuutta voidaan lisätä varhaiskasvatuksessa ja millaisia valmiuksia varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on huoltajien osallisuuden toteutumisessa. Opinnäytetyö on kehittämistyö ja toimeksiantajana työssä toimii Paraisten kaupunki.
Tuloksia on kerätty huoltajille ja henkilöstölle jaettujen paperisten kyselylomakkeiden vastauksia hyödyntämällä. Kyselylomakkeet jaettiin Paraisten kaupungin varhaiskasvatusyksiköistä Koivuhaan ja Kirjalan päiväkoteihin. Tulosten avulla on luotu lehtinen, joka toimii apuvälineenä vieläkin parempaan kasvatusyhteistyön toteutumiseen varhaiskasvatuksen henkilöstön hektisessä arjessa.
Kerättyjen tulosten perusteella huoltajat toivovat saavansa enemmän tietoa lasten päivän tapahtumista ja kaipaavat lisää keskusteluaikaa varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa. Niin huoltajat kuin varhaiskasvatuksen henkilöstökin kaipaavat parannusta vuorovaikutuksen toimivuuteen, jotta saadaan luotua avoin ja luottamuksellinen kasvatusyhteistyösuhde. Henkilöstö ja huoltajat toivovat lisää yhteisiä perhetapahtumia osallisuuden lisäämiseksi. Effective educational co-operation between guardians and kinder garden staff is important in the implementation of high-quality early childhood education. According to the national early childhood education plan, carers must have the opportunity to participate in the planning and development of early childhood education activities in cooperation with staff. The aim of the thesis is to map how the involvement of guardians can be increased in early childhood educa-tion and what kind of skills the early childhood education employees must increase participation of the guardians in the kinder garden. Our thesis is development work and our client is the City of Parainen.
The results have been collected by utilizing the responses to survey questionnaire distributed to guardians and staff. From the early childhood education units of the city of Pargas, we were able to distribute questionnaires to Koivuhaa and Kirjala kindergartens. With the help of the results, flyer has been created, which serves as an aid to the busy everyday life of early child-hood education staff as a guide to cooperate with parents even better.
The guardians hope to receive more information about the events of children's day and need more discussion time with the early childhood education staff. Both guardians and early child-hood education staff need to improve the way the interaction works in order to create an open and confidential educational partnership. Staff and carers want more joint family events to in-crease participation. Vid genomförandet av högkvalitativ småbarnspedagogik är det viktigt med effektivt utbild-ningssamarbete mellan vårdnadshavare och personal. Enligt den nationella förskolepedago-giska planen bör vårdnadshavare i samarbete med personalen, ha möjlighet att delta i planering och utveckling av verksamheten. Syftet med avhandlingen är att kartlägga hur vårdnadshavarnas engagemang kan ökas samt vilken typ av färdigheter personalen i förskoleutbildningen har vid genomförandet av vårdnadshavares engagemang. Avhandlingen är ett utvecklingsarbete och uppdragsgivaren till avhandlingen är Pargas stad.
Resultaten har samlats in genom svar i pappersfrågeformulär, som delades ut till vårdnadsha-vare och personal. Frågeformulären distribuerades i Pargas stads daghemsenheter Björkhagen och Kirjala. Med hjälp av avhandlingen och svaren i frågeformulären har broschyrer skapats. Broschyrerna fungerar som ett hjälpmedel för utbildningspersonalen i förskolan och medför bättre implementering av utbildningssamarbete i den hektiska vardagen.
Baserat på resultaten vi samlade in, hoppas vårdnadshavare få mer information om dagens händelserna och att vårdnadshavare behöver mer diskussionstid med personalen. Både vårdnadshavaren och personalen anser att det behövs förbättring i hur interaktionen fungerar, för att skapa ett öppet och konfidentiellt utbildningssamarbete. Personalen och vårdnadshavaren önskar alltfler gemensamma familjeevenemang för att öka delaktigheten.
Tuloksia on kerätty huoltajille ja henkilöstölle jaettujen paperisten kyselylomakkeiden vastauksia hyödyntämällä. Kyselylomakkeet jaettiin Paraisten kaupungin varhaiskasvatusyksiköistä Koivuhaan ja Kirjalan päiväkoteihin. Tulosten avulla on luotu lehtinen, joka toimii apuvälineenä vieläkin parempaan kasvatusyhteistyön toteutumiseen varhaiskasvatuksen henkilöstön hektisessä arjessa.
Kerättyjen tulosten perusteella huoltajat toivovat saavansa enemmän tietoa lasten päivän tapahtumista ja kaipaavat lisää keskusteluaikaa varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa. Niin huoltajat kuin varhaiskasvatuksen henkilöstökin kaipaavat parannusta vuorovaikutuksen toimivuuteen, jotta saadaan luotua avoin ja luottamuksellinen kasvatusyhteistyösuhde. Henkilöstö ja huoltajat toivovat lisää yhteisiä perhetapahtumia osallisuuden lisäämiseksi.
The results have been collected by utilizing the responses to survey questionnaire distributed to guardians and staff. From the early childhood education units of the city of Pargas, we were able to distribute questionnaires to Koivuhaa and Kirjala kindergartens. With the help of the results, flyer has been created, which serves as an aid to the busy everyday life of early child-hood education staff as a guide to cooperate with parents even better.
The guardians hope to receive more information about the events of children's day and need more discussion time with the early childhood education staff. Both guardians and early child-hood education staff need to improve the way the interaction works in order to create an open and confidential educational partnership. Staff and carers want more joint family events to in-crease participation.
Resultaten har samlats in genom svar i pappersfrågeformulär, som delades ut till vårdnadsha-vare och personal. Frågeformulären distribuerades i Pargas stads daghemsenheter Björkhagen och Kirjala. Med hjälp av avhandlingen och svaren i frågeformulären har broschyrer skapats. Broschyrerna fungerar som ett hjälpmedel för utbildningspersonalen i förskolan och medför bättre implementering av utbildningssamarbete i den hektiska vardagen.
Baserat på resultaten vi samlade in, hoppas vårdnadshavare få mer information om dagens händelserna och att vårdnadshavare behöver mer diskussionstid med personalen. Både vårdnadshavaren och personalen anser att det behövs förbättring i hur interaktionen fungerar, för att skapa ett öppet och konfidentiellt utbildningssamarbete. Personalen och vårdnadshavaren önskar alltfler gemensamma familjeevenemang för att öka delaktigheten.