Ideoita ja virikkeitä ympäristökasvatukseen -Opas luontokerhon ohjaajille
Naakka, Tiia; Sipari, Jenni (2020)
Naakka, Tiia
Sipari, Jenni
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012736
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy 4–5-vuotiaiden lasten ympäristökasvatukseen ja terveyden sekä hyvinvoinnin edistämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Haminan seurakunnan luontokerhoa luomalla opas luontokerhon ohjaajille. Opas sisältää ideoita ja virikkeitä ympäristökasvatukseen ja lasten hyvinvoinnin edistämiseen sekä vuodenkierron huomioivan ympäristökasvatuksen suunnitelman luontokerhoon.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka metodina oli dialoginen keskustelu opinnäytetyöntekijöiden ja toimeksiantajan välillä. Opinnäytetyössä kerättiin kattava teoreettinen viitekehys ympäristökasvatuksesta ja lasten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä. Viitekehyksessä määritellään ympäristön, ympäristökasvatuksen ja luontosuhteen käsitteet sekä ympäristökasvatuksen keinot ja suunnittelu. Lisäksi viitekehyksessä määritellään terveyden ja hyvinvoinnin käsitteet. 4–5-vuotiaat lapset hyötyvät ympäristökasvatuksesta, jossa hyödynnetään lasten omaa aktiivisuutta ja mielenkiintoa paikkojen tutkimiseen. Luonnossa tapahtuva aktiivinen tekeminen ja osallistuminen, luonnon läheisyydessä oleminen sekä luonnon näkeminen ja havainnointi edistävät lasten terveyttä ja hyvinvointia. Tämän tiedon pohjalta koottiin opas, joka yhdistää teoriaa käytäntöön.
Opinnäytetyössä onnistuttiin tiivistämään aiheen yleinen ja tutkimusperustainen teoriatieto käytännön oppaaksi. Opas tarjoaa luontokerhon ohjaajille yksinkertaisen, helppokäyttöisen ja hyvin suunnitellun ohjenuoran laadukkaaseen ympäristökasvatukseen. This thesis is about environmental education and its health and well-being benefits for children aged 4–5. The objective for the thesis was to make a guide for nature club instructors of the parish of Hamina. The guide includes ideas for environmental education, promotion for children’s well-being and a plan for a year-round environmental education in the nature club.
This thesis was a developmental process and the method for the development was dialogic discussion between the thesis authors and the commissioner. The authors collected a comprehensive basis of knowledge for environmental education and promotion for children’s health and well-being. The basis of knowledge contains a definition of environment, nature relationship and environmental education and how it can be used and planned. Also, the basic knowledge includes a definition for promotion for health and well-being. 4- to 5-year-old children benefit from environmental education that puts to good use children’s own interests and observations. Exercises in nature as well as seeing and observation of nature promote children’s health and well-being. Based on this knowledge a guide which combines theory and practice was compiled.
The thesis summarized the common and research-based knowledge of environmental education and its health benefits. The guide provides simple and well-planned guidelines for excellent environmental education for the nature club instructors.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka metodina oli dialoginen keskustelu opinnäytetyöntekijöiden ja toimeksiantajan välillä. Opinnäytetyössä kerättiin kattava teoreettinen viitekehys ympäristökasvatuksesta ja lasten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä. Viitekehyksessä määritellään ympäristön, ympäristökasvatuksen ja luontosuhteen käsitteet sekä ympäristökasvatuksen keinot ja suunnittelu. Lisäksi viitekehyksessä määritellään terveyden ja hyvinvoinnin käsitteet. 4–5-vuotiaat lapset hyötyvät ympäristökasvatuksesta, jossa hyödynnetään lasten omaa aktiivisuutta ja mielenkiintoa paikkojen tutkimiseen. Luonnossa tapahtuva aktiivinen tekeminen ja osallistuminen, luonnon läheisyydessä oleminen sekä luonnon näkeminen ja havainnointi edistävät lasten terveyttä ja hyvinvointia. Tämän tiedon pohjalta koottiin opas, joka yhdistää teoriaa käytäntöön.
Opinnäytetyössä onnistuttiin tiivistämään aiheen yleinen ja tutkimusperustainen teoriatieto käytännön oppaaksi. Opas tarjoaa luontokerhon ohjaajille yksinkertaisen, helppokäyttöisen ja hyvin suunnitellun ohjenuoran laadukkaaseen ympäristökasvatukseen.
This thesis was a developmental process and the method for the development was dialogic discussion between the thesis authors and the commissioner. The authors collected a comprehensive basis of knowledge for environmental education and promotion for children’s health and well-being. The basis of knowledge contains a definition of environment, nature relationship and environmental education and how it can be used and planned. Also, the basic knowledge includes a definition for promotion for health and well-being. 4- to 5-year-old children benefit from environmental education that puts to good use children’s own interests and observations. Exercises in nature as well as seeing and observation of nature promote children’s health and well-being. Based on this knowledge a guide which combines theory and practice was compiled.
The thesis summarized the common and research-based knowledge of environmental education and its health benefits. The guide provides simple and well-planned guidelines for excellent environmental education for the nature club instructors.