DIGIMPI ÄMMI ja ÄIJI - Ikäihmisten digitaidot haltuun kansalaisopiston kursseilla
Immonen, Eeva (2020)
Immonen, Eeva
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012700
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten kansalaisopistotoiminta voi tukea ja edistää ikääntyvien kuntalaisten digitaitojen vahvistumista. Tutkimus liittyi Revontuli-Opiston aikuisten perus- ja digitaitojen vahvistaminen -hankkeeseen. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää uusia tapoja opettaa digitaitoja aikuisväestölle, selvittää kuinka digiopetus saadaan juurtumaan kansalaisopistotoimintaan ja etsiä uusia toimintamalleja kurssisuunnittelun pohjaksi.
Tutkimuksen avulla selvitettiin, mitä digitaitoja ikäihmiset halusivat oppia, miten ja missä opetusta tulisi järjestää. Lisäksi selvitettiin, miten opiskelijat saadaan kiinnostumaan digiopinnoista ja millaista digitaitojen kehittämiseen ja ohjaukseen liittyvää yhteistyötä kunnan muiden toimialojen kanssa voidaan tehdä.
Opinnäytetyö oli toimintatutkimus. Tutkimusaineistoa hankittiin yhteis- suunnittelun, luotaimen ja kyselyjen avulla. Saatujen tulosten pohjalta perustettiin erilaisia ryhmiä, joissa digitaitoja opeteltiin. Kokoontuneissa ryhmissä tehtiin osallistuvaa havainnointia. Kurssien jälkeen toteutettiin ryhmä- ja yksilöhaastattelut, joista saatiin arvokasta lisätietoa Revontuli-Opiston kurssisuunnitelmien tekemiseen.
Tutkimustulosten mukaan ikäihmiset toivoivat ohjauksen olevan henkilökohtaista, maksutonta ja helposti saavutettavaa. Saatujen tietojen avulla luotiin toimintamalleja, joissa huomioitiin yhteistyö kunnan muiden toimialojen kanssa. Johtopäätöksenä voi todeta, että ikääntyneillä on suuri digiohjauksen tarve ja sen toteuttamiseen tarvitaan laaja kunnan toimialojen välistä yhteistyötä.
Tutkimuksen avulla selvitettiin, mitä digitaitoja ikäihmiset halusivat oppia, miten ja missä opetusta tulisi järjestää. Lisäksi selvitettiin, miten opiskelijat saadaan kiinnostumaan digiopinnoista ja millaista digitaitojen kehittämiseen ja ohjaukseen liittyvää yhteistyötä kunnan muiden toimialojen kanssa voidaan tehdä.
Opinnäytetyö oli toimintatutkimus. Tutkimusaineistoa hankittiin yhteis- suunnittelun, luotaimen ja kyselyjen avulla. Saatujen tulosten pohjalta perustettiin erilaisia ryhmiä, joissa digitaitoja opeteltiin. Kokoontuneissa ryhmissä tehtiin osallistuvaa havainnointia. Kurssien jälkeen toteutettiin ryhmä- ja yksilöhaastattelut, joista saatiin arvokasta lisätietoa Revontuli-Opiston kurssisuunnitelmien tekemiseen.
Tutkimustulosten mukaan ikäihmiset toivoivat ohjauksen olevan henkilökohtaista, maksutonta ja helposti saavutettavaa. Saatujen tietojen avulla luotiin toimintamalleja, joissa huomioitiin yhteistyö kunnan muiden toimialojen kanssa. Johtopäätöksenä voi todeta, että ikääntyneillä on suuri digiohjauksen tarve ja sen toteuttamiseen tarvitaan laaja kunnan toimialojen välistä yhteistyötä.