Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Informationsmaterial om nyfamiljer -Ett beställningsarbete av Nyfamiljerna i Finland rf för professionella inom social- och hälsovård

Nyström, Charlotte; Österholm, Linda; Hovi, Julia; Fischer, Bharathi (2020)

 
Avaa tiedosto
Examensarbete inlämning 14.5 ny.pdf (1.264Mt)
Lataukset: 


Nyström, Charlotte
Österholm, Linda
Hovi, Julia
Fischer, Bharathi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012470
Tiivistelmä
I dagens samhälle blir det allt vanligare med nyfamiljer, men vad betyder nyfamilj egentligen och hur kan livet i nyfamiljen påverka barnen? Det finns bristfälligt med information om nyfamiljer på svenska så syftet med arbetet var att skapa ett informationsmaterial om nyfamiljer avsedd för professionella inom social- och hälsovården. I den teoretiska delen behandlas begreppen nyfamilj, skilsmässa, barnets utveckling och kommunikation i nyfamiljen. Fokuset i detta arbete kommer ligga på barn i åldern 0–5 år.

Arbetet inleds med definition av begreppet nyfamilj och fortsätter sedan med utvecklingsfaserna. Dessa faser är inledningsfasen, mellanfasen och sena fasen. Arbetet innehåller teori om hur skilsmässan påverkar barnen före, under och efteråt. I arbetet behandlas också hur man underlättar kommunikationen inom nyfamiljen men även hur gränssättning och konflikthantering kan skötas. Slutligen behandlas relationerna inom familjen, mellan barn och bonusföräldern och syskonrelationer i nyfamiljen. Det centrala i arbetet är hur barnets emotionella eller psykiska utveckling påverkas av bildandet av nyfamiljen, upplevelsen av skilsmässan, hur relationerna i barnets liv förändras och hur kommunikationen sker bäst.

Genom litteraturöversikt av böcker, artiklar och annan evidensbaserad litteratur lyfts fram det som är väsentligt för det här arbetet om nyfamiljer och barnen i nyfamiljen fram. I arbetet används många olika källor för att skapa tillförlitlighet. Resultatet är ett informationsmaterial med lättåtkomlig information för bästa möjliga bemötande och stödande av nyfamiljens situation. Informationsmaterialet visade sig även ha potential att användas som material som kan delas ut till de vuxna i nyfamiljen.
 
Tämän hetken yhteiskunnassa uusperheet yleistyvät koko ajan, mutta mitä tällä perhemuodolla tarkoitetaan ja miten uusperhe vaikuttaa lapseen? Ruotsiksi tietoa on puutteellisesti, minkä vuoksi lopputyön tarkoitus onkin koota ruotsinkielinen informaatiomateriaali uusperheistä sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville ammattilaisille. Teoriaosuudessa käsittelemme termejä uusperhe, ero, lapsen kehitys ja kommunikaatio. Olemme valinneet keskittyä työssämme lasten kohdalla ikäryhmään 0– 5- vuotiaat.
Työmme alussa käsittelemme termiä uusperhe ja jatkamme sitten uusperheen kehitysvaiheisiin, joihin kuuluvat alkuvaihe, keskivaihe ja myöhäisvaihe. Ero-osuudessa käsittelemme teoriaa erosta ja miten ero vaikuttaa lapseen eron eri vaiheissa: ennen eroa, eron aikana ja eron jälkeen. Kommunikaatioluvussa tuomme esille, miten helpottaa uusperheen sisäistä kommunikaatiota, miten asettaa rajoja, ja miten konfliktitilanteet tulisi käsitellä. Lopuksi käsittelemme uusperheen sisäisiä suhteita, lasten välisiä suhteita, sisarussuhdetta sekä lasten suhdetta bonusvanhempiinsa. Keskeistä lopputyössämme on, miten uusperheen muodostuminen vaikuttaa lapsen emotionaaliseen/psyykkiseen kehitykseen, millainen lapsen kokemus vanhempien erosta on, miten lapsen elämän keskeiset suhteet muuttuvat ja miten kommunikaatio sujuu parhaiten.
Kirjallisuuskatsauksen avulla saimme työssämme tuotua esille olennaisimmat asiat niin uusperheistä ylipäätään, kuin myös lapsista uusperheissä. Työmme luotettavuuden takaamiseksi käytimme työssämme useita eri lähteitä. Teoriaosuutemme tuloksena on informaatiomateriaali, joka sisältää aiheeseen liittyvää informaatiota helposti saatavilla olevassa muodossa. Informaatiomateriaalin avulla edesautetaan uusperheen kohtaamista ja tukemista parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi informaatiomateriaali osoitti potentiaalia myös siihen, että sitä voisi käyttää jaettavana materiaalina uusperheen aikuisille.
 
In today’s society blended families are becoming more common, but what does a blended family really mean and how can life in the new family affect the children? There is insufficient information on blended families in Swedish, so the purpose of the thesis was to create information material on blended families for professionals in the social- and health care. In the theoretical part we handle, the concepts of blended families, divorce, child development and communication. In our thesis the main focus will be children in the age group of 0-5 years old.

The thesis begins with information about the concept of blended families and continues with the development phases. These phases are divided into the beginning phase, middle phase and late phase. The thesis includes theory about how a divorce affects children before, during and after it occurs. In terms of communication it is brought up how you facilitate communication within the blended family but also how boundaries and conflicts can be handled. The relationships within the family, between child and stepparent and sibling relationships in the blended family are last processed. The core of the thesis is how the child’s emotional/psychical developments affects the formation of a blended family, the experience of the divorce, how relationships in the child’s life change and how communication is best handled.

Through review of books, articles and other evidence-based literature the most essential parts for blended families and children in the blended family get highlighted. In the thesis there are used many different sources used to create reliability. The result is information material that has easily accessible information for the best reception and supporting of the blended families’ situation. The information material had even potential to be used as material to be given to the grown-ups in blended families.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste