Moninaisuus osana suomalaisten pienten pörssiyritysten yritysvastuuta
Satama, Marika (2020)
Satama, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112801
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli moninaisuutta osana suomalaisten pienten pörssiyritysten yritysvastuuta. Tutkimuksen tavoite oli luoda ajankohtainen kuvaus siitä, miten yleisesti ja kuinka suomalaiset pienet pörssiyritykset ovat ottaneet moninaisuuden osaksi yritysvastuutaan. Tutkimuksen kohderyhmä oli Helsingin Pörssin (Nasdaq Helsinki) Small Cap-listan 50 suomalaista pörssiyritystä keväällä 2020. Laadullisen tutkimuksen tutkimusaineistona toimi kohdeyritysten verkkosivut ja niillä julkaistu materiaali.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä, joka toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysinä. Analyysin apuna käytettiin sisällön erittelyä mahdollistamaan määrällisiä tuloksia.
Tutkimuksen keskeiset tulokset olivat: 62 prosentilta kohdeyrityksistä löytyi verkkosivuiltaan moninaisuuteen liittyviä lausumia ja 38 prosentilla kohdeyrityksistä ei löytynyt verkkosivuiltaan moninaisuuteen liittyviä lausumia. 38 prosenttia kohdeyrityksistä käytti verkkosivuillaan suoraan käsitteitä monimuotoisuus, diversiteetti tai diversity. Moninaisuus-käsitteen käyttöä ei havaittu käytettävän tutkimuksen kohdeyritysten verkkosivuilla. Tutkimuksessa huomattiin, että kansainväliset ihmis- ja työoikeudet, syrjinnän kielto ja henkilön kykyjen ja osaamisen merkitys yrityksen työnhakijoihin ja työntekijöihin kohdistuvassa päätöksenteossa olivat kolme yleisintä teemaa, jotka nousivat esille yritysten moninaisuudesta viestimisessä. Tutkimuksen yksi johtopäätös oli tähän perustuen, että suomalaisten pienten pörssiyritysten painotus moninaisuuden huomioimisessa on vielä lainsäädännön vaatimuksia täyttävällä tasolla.
Tutkimuksessa tunnistettiin myös, että 12 prosenttia yrityksistä näkee moninaisuuden olevan hyödyksi liiketoiminnalle. Tutkimuksessa kävi ilmi, että yritykset käyttävät erilaisia keinoja moninaisuuden edistämiseen. Näitä ovat esimerkiksi eri ikäisten ja eri elämänvaiheessa elävien työntekijöiden huomioiminen, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien hyödyntäminen ja eri yritysten yksittäiset esille tuomat keinot kuten sokkorekrytointi tai koulutus jonka tarkoitus on edistää moninaisuutta.
Kolmen suurimman toimialan välillä oli havaittavissa painotuseroja moninaisuudessa viestimisestä. Teollisuus-toimialalla korostui viittaaminen kansainvälisiin ihmis- ja työoikeuksiin sekä syrjinnän kieltoon, teknologia-alalla korostui edellä mainittujen seikkojen lisäksi työilmapiirin merkitys. Kuluttajahyödykkeet-toimialan yritykset käyttivät suoraan termiä monimuotoisuus moninaisuudesta puhuttaessa.
Tutkimuksessa huomattiin, että moninaisuuteen liittyviin teemoihin viitattiin yritysten verkkosivuilla tyypillisesti yleisellä tasolla ja melko suppeasti mutta tutkimuksessa tunnistettiin myös edelläkävijäyrityksiä, jotka ovat ottaneet moninaisuuden osaksi toimintatapojaan, yritysvastuun kehityskohteeksi tai osaksi yrityksen strategiaa tai arvoja.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä, joka toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysinä. Analyysin apuna käytettiin sisällön erittelyä mahdollistamaan määrällisiä tuloksia.
Tutkimuksen keskeiset tulokset olivat: 62 prosentilta kohdeyrityksistä löytyi verkkosivuiltaan moninaisuuteen liittyviä lausumia ja 38 prosentilla kohdeyrityksistä ei löytynyt verkkosivuiltaan moninaisuuteen liittyviä lausumia. 38 prosenttia kohdeyrityksistä käytti verkkosivuillaan suoraan käsitteitä monimuotoisuus, diversiteetti tai diversity. Moninaisuus-käsitteen käyttöä ei havaittu käytettävän tutkimuksen kohdeyritysten verkkosivuilla. Tutkimuksessa huomattiin, että kansainväliset ihmis- ja työoikeudet, syrjinnän kielto ja henkilön kykyjen ja osaamisen merkitys yrityksen työnhakijoihin ja työntekijöihin kohdistuvassa päätöksenteossa olivat kolme yleisintä teemaa, jotka nousivat esille yritysten moninaisuudesta viestimisessä. Tutkimuksen yksi johtopäätös oli tähän perustuen, että suomalaisten pienten pörssiyritysten painotus moninaisuuden huomioimisessa on vielä lainsäädännön vaatimuksia täyttävällä tasolla.
Tutkimuksessa tunnistettiin myös, että 12 prosenttia yrityksistä näkee moninaisuuden olevan hyödyksi liiketoiminnalle. Tutkimuksessa kävi ilmi, että yritykset käyttävät erilaisia keinoja moninaisuuden edistämiseen. Näitä ovat esimerkiksi eri ikäisten ja eri elämänvaiheessa elävien työntekijöiden huomioiminen, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien hyödyntäminen ja eri yritysten yksittäiset esille tuomat keinot kuten sokkorekrytointi tai koulutus jonka tarkoitus on edistää moninaisuutta.
Kolmen suurimman toimialan välillä oli havaittavissa painotuseroja moninaisuudessa viestimisestä. Teollisuus-toimialalla korostui viittaaminen kansainvälisiin ihmis- ja työoikeuksiin sekä syrjinnän kieltoon, teknologia-alalla korostui edellä mainittujen seikkojen lisäksi työilmapiirin merkitys. Kuluttajahyödykkeet-toimialan yritykset käyttivät suoraan termiä monimuotoisuus moninaisuudesta puhuttaessa.
Tutkimuksessa huomattiin, että moninaisuuteen liittyviin teemoihin viitattiin yritysten verkkosivuilla tyypillisesti yleisellä tasolla ja melko suppeasti mutta tutkimuksessa tunnistettiin myös edelläkävijäyrityksiä, jotka ovat ottaneet moninaisuuden osaksi toimintatapojaan, yritysvastuun kehityskohteeksi tai osaksi yrityksen strategiaa tai arvoja.