Digitaalisten palveluiden ostopäätökseen vaikuttavat tekijät ylä- ja alakouluissa
Halonen, Samuli (2020)
Halonen, Samuli
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511590
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia digitaalisten hankintojen ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ylä- ja alakouluissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin ilmiötä opettajien perspektiivistä ja pyrittiin ymmärtämään muun muassa sitä, mikä opettajien rooli hankinnoissa on. Tutkimuksen toimeksiantajan oli Almerin Oy, joka kehittää tekoälyyn perustuvaa oppimisympäristöä peruskouluille.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntämällä teemahaastatteluja. Tämän pohjalta saatiin laadukasta tietoa siitä, että opettajien rooli on vaihteleva organisaatioiden välillä. Ennen kaikkea tärkeimpänä havaintona oli se, että kaikki opettajat pystyvät vaikuttamaan koulujensa digihankintoihin. Osa kykenee jopa itsenäiseen ostopäätökseen.
Johtopäätökset toivat mukanaan markkinaymmärrystä. Myynnillisten haasteiden tunnistaminen helpottui. Opettajan rooli digihankinnoissa selkeytyi huomattavasti. Myyvän organisaation näkökulmasta opettajat ovat merkittävässä asemassa digihankinnoissa.
Rehtoreiden roolia ymmärrettiin myös paremmin. He tekevät monesti viimeisen päätöksen hankinnoissa, mutta kuitenkin siten, että opettajien mielipiteet kuullaan. Tämän pohjalta myynnillisesti onkin ehkä järkevämpää edetä alhaalta ylöspäin.
Tutkimuksen avulla saatiin myös selvyyttä siihen, kuinka paljon esimerkiksi hankintalainsäädännöllä ja julkisten kuntaorganisaatioiden säännöstöllä on vaikutusta hankintoihin. Tämä vaihteli koulukohtaisesti. Joissakin kuntaorganisaation asettama säännöstö aiheutti yksittäisissä kouluissa hankaluuksia tehdä ostopäätös, kun taas osassa tämä aihe ei tullut ollenkaan ilmi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntämällä teemahaastatteluja. Tämän pohjalta saatiin laadukasta tietoa siitä, että opettajien rooli on vaihteleva organisaatioiden välillä. Ennen kaikkea tärkeimpänä havaintona oli se, että kaikki opettajat pystyvät vaikuttamaan koulujensa digihankintoihin. Osa kykenee jopa itsenäiseen ostopäätökseen.
Johtopäätökset toivat mukanaan markkinaymmärrystä. Myynnillisten haasteiden tunnistaminen helpottui. Opettajan rooli digihankinnoissa selkeytyi huomattavasti. Myyvän organisaation näkökulmasta opettajat ovat merkittävässä asemassa digihankinnoissa.
Rehtoreiden roolia ymmärrettiin myös paremmin. He tekevät monesti viimeisen päätöksen hankinnoissa, mutta kuitenkin siten, että opettajien mielipiteet kuullaan. Tämän pohjalta myynnillisesti onkin ehkä järkevämpää edetä alhaalta ylöspäin.
Tutkimuksen avulla saatiin myös selvyyttä siihen, kuinka paljon esimerkiksi hankintalainsäädännöllä ja julkisten kuntaorganisaatioiden säännöstöllä on vaikutusta hankintoihin. Tämä vaihteli koulukohtaisesti. Joissakin kuntaorganisaation asettama säännöstö aiheutti yksittäisissä kouluissa hankaluuksia tehdä ostopäätös, kun taas osassa tämä aihe ei tullut ollenkaan ilmi.