Valon kaupunki -tapahtuman palvelutarjonnan kehittäminen
Aaltonen, Saara (2020)
Aaltonen, Saara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005149119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005149119
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä palveluita kuluttajat haluavat käyttää Valon kaupunki -tapahtuman aikana ja mitä toiveita heillä on tapahtuman aikaisen palvelutarjonnan suhteen. Aihe lähti liikkeelle siitä, että toimeksiantajalla Business Jyväskylällä on ollut haasteita saada Jyväskylän keskustan yrityksiä ottamaan osaa kaupunkialueella järjestettäviin tapahtumiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada konkreettista näyttöä kuluttajien toiveista palveluiden suhteen ja siten motivoida yrityksiä ottamaan osaa tapahtumaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin, ja aineistonkeruussa käytettiin verkkolomaketta, joka jaettiin toimeksiantajan Facebook-kanavissa. Vastaajille lomake oli avoinna 10. –22.3.2020. Kyselyyn tuli yhteensä 115 vastausta, ja vastaajista 103 oli osallistunut vähintään kerran Valon kaupunki -tapahtumaan.
Tutkimustulosten mukaan tapahtuman aikainen palvelutarjonta ei ole vastaajille tärkeä syy osallistua tapahtumaan, mutta suurin osa vastaajista käyttää jotain palvelua tapahtuman aikana. Palveluista vastaajia eniten kiinnostavat tapahtuman aikana valoteemaiset kahvila- ja ravintolapalvelut sekä maksuton bussikuljetus. Ihanien Putiikkien elävät näyteikkunat olivat jääneet tapahtuman ajalta vastaajien mieleen, ja erityisesti naiset olisivat kiinnostuneita tutustumaan liikkeisiin elävien näyteikkunoiden avulla.
Tutkimuksesta selvisi, etteivät vastaajat ole kiinnostuneita erikoisliikkeiden valotarjouksista tai Valotuntien pikakampauksista ja valomeikkauksista, mutta he toivoivat keskustan alueen erikoisliikkeiden ottavan näkyvämmin osaa tapahtumaan ja valoteemaan. Johtopäätöksenä voi todeta, että tapahtuman palvelutarjonta kannattaa keskittää kahvila- ja ravin-tolapalveluihin, mutta tapahtumaan osallistuvien erikoisliikkeiden näkyvyyttä on tärkeää lisätä niin markkinoinnilla kuin valoteemaisilla näyteikkunoilla.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin, ja aineistonkeruussa käytettiin verkkolomaketta, joka jaettiin toimeksiantajan Facebook-kanavissa. Vastaajille lomake oli avoinna 10. –22.3.2020. Kyselyyn tuli yhteensä 115 vastausta, ja vastaajista 103 oli osallistunut vähintään kerran Valon kaupunki -tapahtumaan.
Tutkimustulosten mukaan tapahtuman aikainen palvelutarjonta ei ole vastaajille tärkeä syy osallistua tapahtumaan, mutta suurin osa vastaajista käyttää jotain palvelua tapahtuman aikana. Palveluista vastaajia eniten kiinnostavat tapahtuman aikana valoteemaiset kahvila- ja ravintolapalvelut sekä maksuton bussikuljetus. Ihanien Putiikkien elävät näyteikkunat olivat jääneet tapahtuman ajalta vastaajien mieleen, ja erityisesti naiset olisivat kiinnostuneita tutustumaan liikkeisiin elävien näyteikkunoiden avulla.
Tutkimuksesta selvisi, etteivät vastaajat ole kiinnostuneita erikoisliikkeiden valotarjouksista tai Valotuntien pikakampauksista ja valomeikkauksista, mutta he toivoivat keskustan alueen erikoisliikkeiden ottavan näkyvämmin osaa tapahtumaan ja valoteemaan. Johtopäätöksenä voi todeta, että tapahtuman palvelutarjonta kannattaa keskittää kahvila- ja ravin-tolapalveluihin, mutta tapahtumaan osallistuvien erikoisliikkeiden näkyvyyttä on tärkeää lisätä niin markkinoinnilla kuin valoteemaisilla näyteikkunoilla.