The Impact of Collaborative Learning on the Individual Learning Process: International Team Coach Development program
Eronen, Ella (2020)
Eronen, Ella
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912395
Tiivistelmä
Viime vuosina organisaatiorakenteet ovat olleet suuren muutoksen alla. Tehokkaita tiimityöskentelytaitoja tarvitaan enemmän kuin koskaan. Perinteinen koulutusjärjestelmä ei kuitenkaan ole muuttunut tarpeeksi nopeasti muuttuvan ympäristön haasteisiin. Useat organisaatiot ovat turvautuneet yksityisiin toimijoihin kouluttaakseen henkilökuntaa työskentelemään ja toimimaan tiimeissä. Opinnäytetyö tutki yhteisöllistä oppimista Team Coach Development-koulutusohjelmassa, jonka on perustanut Mikael Hirvi.
Tutkimuksen toimenantajana toimi Mikael Hirvi. Tutkimuksella pyrittiin selittämään yhteisöllistä oppimista ja sen vaikutuksia, sekä luoda tutkimuspohjaista informaatiota ilmiöstä. Tutkimuskysymys johdettiin tutkimusongelmasta: Onko yhteisöllisellä oppimisella vaikutusta yksilön oppimisprosessiin?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Seitsemälle koulutusohjelmaan osallistuneelle toteutettiin yksilöhaastattelut, koska haluttiin saada tietoa yksilön henkilökohtaisesta oppimisprosessista ja ilmiön vaikutuksesta yksilön oppimiseen. Haastattelut litteroitiin, koodattiin ja tiivistettiin. Teoreettinen viitekehys luotiin tieteellisten artikkeleiden, verkkojulkaisujen sekä aiheeseen liittyvän kirjallisuuden avulla.
Tutkimustulosten perusteella oli selvää, että kaikki tutkimukseen osallistuneet haastateltavat kokivat, että yhteisöllinen oppiminen koulutusohjelmassa vaikutti osallistujien yksilölliseen oppimisprosessiin. Tutkimustulosten perusteella okainen osallistuja koki yhteisöllisen oppimisen vaikutuksen eri tavoin. Vaikka oppimiseen vaikuttava tekijä oli sama, oppimistulokset poikkesivat toisistaan osallistujien kesken.
Tutkimuksen toimenantajana toimi Mikael Hirvi. Tutkimuksella pyrittiin selittämään yhteisöllistä oppimista ja sen vaikutuksia, sekä luoda tutkimuspohjaista informaatiota ilmiöstä. Tutkimuskysymys johdettiin tutkimusongelmasta: Onko yhteisöllisellä oppimisella vaikutusta yksilön oppimisprosessiin?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Seitsemälle koulutusohjelmaan osallistuneelle toteutettiin yksilöhaastattelut, koska haluttiin saada tietoa yksilön henkilökohtaisesta oppimisprosessista ja ilmiön vaikutuksesta yksilön oppimiseen. Haastattelut litteroitiin, koodattiin ja tiivistettiin. Teoreettinen viitekehys luotiin tieteellisten artikkeleiden, verkkojulkaisujen sekä aiheeseen liittyvän kirjallisuuden avulla.
Tutkimustulosten perusteella oli selvää, että kaikki tutkimukseen osallistuneet haastateltavat kokivat, että yhteisöllinen oppiminen koulutusohjelmassa vaikutti osallistujien yksilölliseen oppimisprosessiin. Tutkimustulosten perusteella okainen osallistuja koki yhteisöllisen oppimisen vaikutuksen eri tavoin. Vaikka oppimiseen vaikuttava tekijä oli sama, oppimistulokset poikkesivat toisistaan osallistujien kesken.