Autenttiset elämyspalvelut Jyväskylän seudulla: Case: Visit Jyväskylä
Rossinen, Elias (2020)
Rossinen, Elias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912318
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Visit Jyväskylä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvit- tää, onko autenttisten paikalliselämysten tarjontaa perusteltua lisätä Jyväskylän seudulla, sekä saada selville, mitkä ovat niitä elämyksiä, joita matkailijat toivovat Jyväskylän seudulla kokevansa. ”Elä kuten paikalliset” -trendi on ollut kasvussa matkailun saralla, ja Visit Jyväs- kylä halusi saada selville, voiko nykyistä tarjontaa lisätä entisestään elämyspalveluja tarjoa- villa alustoilla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, joka toteutettiin kahdessa osassa. Ai- neistoa kerättiin kyselylomakkeella Jyväskylässä kesällä 2019, ja Helsingissä, Nordic Travel Fair -messuilla tammikuussa 2020. Jyväskylässä aineistoa kerättiin paikallisilta, ja heiltä ky- syttiin, ovatko paikalliset halukkaita tarjoamaan elämyksiä matkailijoille Jyväskylän seu- dulla. Helsingissä aineistoa kerättiin potentiaalisilta Jyväskylän seudulle matkaavilta henki- löiltä. Tutkimuksen kannalta keskeiseen kysymykseen vastasi 248 henkilöä. Tutkimusaineis- ton analysoimiseen käytettiin kvantifiointia.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että keski-ikäiset ja sitä vanhemmat, yli 41-vuotiaat naiset olivat kiinnostuneimpia Jyväskylän seudun autenttisista elämyksistä. Teemat, joita autenttisilta elämyksiltä toivottiin eniten, liittyivät luontoon, kulttuuriin, järviin, saunaan ja mökkeilyyn. Tutkimus vahvisti Jyväskylän seudun matkailun nykyisten vetonaulojen asemaa ja niiden vetovoimaa alueen matkailussa. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että satunnaisia, yrittäjä- henkisiä Jyväskylän seudun asukkaita kiinnostaisi näiden elämyksien tarjoaminen.
Tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa autenttisten paikalliselämysten markkinoin- nissa. Tuloksia voidaan hyödyntää myös paikallisten houkuttelemiseksi tarjoamaan autent- tisia elämyksiä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, joka toteutettiin kahdessa osassa. Ai- neistoa kerättiin kyselylomakkeella Jyväskylässä kesällä 2019, ja Helsingissä, Nordic Travel Fair -messuilla tammikuussa 2020. Jyväskylässä aineistoa kerättiin paikallisilta, ja heiltä ky- syttiin, ovatko paikalliset halukkaita tarjoamaan elämyksiä matkailijoille Jyväskylän seu- dulla. Helsingissä aineistoa kerättiin potentiaalisilta Jyväskylän seudulle matkaavilta henki- löiltä. Tutkimuksen kannalta keskeiseen kysymykseen vastasi 248 henkilöä. Tutkimusaineis- ton analysoimiseen käytettiin kvantifiointia.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että keski-ikäiset ja sitä vanhemmat, yli 41-vuotiaat naiset olivat kiinnostuneimpia Jyväskylän seudun autenttisista elämyksistä. Teemat, joita autenttisilta elämyksiltä toivottiin eniten, liittyivät luontoon, kulttuuriin, järviin, saunaan ja mökkeilyyn. Tutkimus vahvisti Jyväskylän seudun matkailun nykyisten vetonaulojen asemaa ja niiden vetovoimaa alueen matkailussa. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että satunnaisia, yrittäjä- henkisiä Jyväskylän seudun asukkaita kiinnostaisi näiden elämyksien tarjoaminen.
Tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa autenttisten paikalliselämysten markkinoin- nissa. Tuloksia voidaan hyödyntää myös paikallisten houkuttelemiseksi tarjoamaan autent- tisia elämyksiä.