Kulttuurimatkailun kehittäminen: Case: Saarijärven kaupunki
Savolainen, Eveliina (2020)
Savolainen, Eveliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912301
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Saarijärven kulttuurimatkailua voitaisiin kehittää. Kulttuuri on suuressa roolissa Saarijärvellä ja tämän takia se halutaan tuoda myös ulkopaikkakuntalaisten tietoisuuteen. Tarkoituksena oli auttaa Saarijärven kaupunkia laatimaan mahdollinen matkailustrategia, joka auttaa kehittämään matkailua ja kulttuu-rimatkailua alueella entisestään.
Työn tutkimusote oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä haastattelututkimus. Haastattelu toteutettiin teemahaastattelulla ja haastateltavana oli useita paikallisia kulttuuri- ja matkailutoimijoita sekä kaupungin työntekijöitä. Paikallisille asukkaille jaettiin webropol-kysely tutkimuksen tiimoilta. Tutkimuksen tulokset analysoitiin tekstimuodossa.
Tutkimuksella saatiin selville sekä asiantuntijoiden että asukkaiden näkemyksiä kulttuurimatkailun kehittämisestä. Yhteistyö ja markkinointi korostuivat jokaisen haastattelussa. Nuoremman sukupolven ajatukset olivat enemmän tulevaisuuden tekijöissä ja vanhemman sukupolven ajatukset kulttuurillisissa asioissa.
Johtopäätöksinä nousi esille kulttuurikohteiden modernisointi tulevaisuutta ja teknologian kehitystä ajatellen. Yhteistyön sujuminen, jotta jokaisessa kohteessa tiedetään, mitä toisaalla on tarjolla. Kulttuurimatkailupaketit ja tuotteistaminen sekä selkeät tavoitteet ja linjaukset kaupungin sekä matkailu- ja kulttuuritoimijoiden kesken ovat niitä asioita, joilla matkailua saataisiin mahdollisesti kehitettyä ja joita Saarijärven kaupunki voi tulevaisuudessa hyödyntää.
Työn tutkimusote oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä haastattelututkimus. Haastattelu toteutettiin teemahaastattelulla ja haastateltavana oli useita paikallisia kulttuuri- ja matkailutoimijoita sekä kaupungin työntekijöitä. Paikallisille asukkaille jaettiin webropol-kysely tutkimuksen tiimoilta. Tutkimuksen tulokset analysoitiin tekstimuodossa.
Tutkimuksella saatiin selville sekä asiantuntijoiden että asukkaiden näkemyksiä kulttuurimatkailun kehittämisestä. Yhteistyö ja markkinointi korostuivat jokaisen haastattelussa. Nuoremman sukupolven ajatukset olivat enemmän tulevaisuuden tekijöissä ja vanhemman sukupolven ajatukset kulttuurillisissa asioissa.
Johtopäätöksinä nousi esille kulttuurikohteiden modernisointi tulevaisuutta ja teknologian kehitystä ajatellen. Yhteistyön sujuminen, jotta jokaisessa kohteessa tiedetään, mitä toisaalla on tarjolla. Kulttuurimatkailupaketit ja tuotteistaminen sekä selkeät tavoitteet ja linjaukset kaupungin sekä matkailu- ja kulttuuritoimijoiden kesken ovat niitä asioita, joilla matkailua saataisiin mahdollisesti kehitettyä ja joita Saarijärven kaupunki voi tulevaisuudessa hyödyntää.